måndag 16 juli 2012

Jag skiter i det!


Alltså, jag har ju ältat och tjatat om det här med acceptans, min ständiga stötesten. Helt ärligt är jag beredd att öppna upp för ett helt annat perspektiv.


Hela grejjen med acceptans och att lära sig vara nöjd är att känna att man duger som man är, något jag inte kan minnas att jag gjort sen tonåren. Något som inte funnits i mitt liv på väldigt länge och som om det ens går att få tillbaks kommer ta bra lång tid. Men under denna tid måste jag ju kunna leva och få det att fungera ändå.


Så... jag tänker försöka stänga av den biten, eller iallafall omvärdera och vända fokus. Jag har hatat mitt yttre och min kropp så länge att jag inte vet om det är möjligt att älska läget, känna att det duger som det är. Men jag kanske inte måste älska det, heller inte hata. Man kanske kan bara låta det bero. Sluta kropps och utseendefixera.


Att fokusera om kanske inte automatiskt måste innebära varken acceptans eller att lära sig älska sig själv, känna att man duger eller ens gilla det man ser eller känner. Att fokusera om kanske kan vara att bara skita i det, leva och fokusera på viktigare saker.



Lättare sagt än gjort, helt klart. Men kanske är det lättare att låta det bero, lättare än att lära sig älska eller värdera sig själv, duga. Värdera annat.



Så, för att byta fokus igen. Maken och jag rivstartar våra dagar med en vitamin och antioxidantinjektion. Jag är väl medveten om att många kan tro att våra salladsbaserade frukostar utan kolhydrater är ätstörningsrelaterade, men så är inte fallet.



Man kan ha nästan vad som i salladen. Här har jag kunnat släppa min fruktskräck dessutom, frukt har varit absolut nono för mig, helt förbjudet. Men i salladerna fungerar det, även om jag inte ännu vågar äta frukten i sin enkelhet. Högt energiinnerhåll ordnar man med avocado, en fin olivolja, nötter, frön. Groddar är otroligt gott i salladerna och buffrar upp med protein. Dessutom har vi alltid ägg till, utan ägg startar inte dagen.





För den som får tankar på att vi äter för lite kolhydrater kan spana in denna godsak. Jag gör världens godaste lasagne!! Har man möjlighet att göra den dagen innan så är det absolut att föredra, så den står till sig ordentligt och mer smaker kommer fram. Dagens lunch på Berghalla idag, tillsammans med en kålsallad och kanske ett glas vin. För det är ju semester, eller hur?


.

10 kommentarer:

  1. Tycker att du har kommit långt och tänker precis som du! Fokusera på viktigare saker....Leva LIVET! Jag håller tummarna för dig att det kommer gå bra. Och du jag hojtar om vi befinner oss i Borås igen. Detsamam till dig om du är i Göteborg. Du är stark!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina! Vi var som du vet i götet häromdagen men då fanns inte tid till annat... men nästa gång vi har vägarna förbi så lovar jag att hojta högt!!

      Radera
  2. Skulle bli jätteglad för ett recept på denna underbara lasagne. Har provat ett par olika men får inte riktigt till det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maila mig så skickar jag det till dig! Eller så får jag skriva om det i ett senare inlägg nästa gång jag lagar den...

      Radera
  3. Mums, den såg jättegod ut din lasagne!

    SvaraRadera
  4. Att acceptera att man inte kan älska sig själv och sin kropp är ju egentligen bara en annan form av acceptans! Jag tänker som du, jag avskyr min kropp och att slå knut på mig själv bara för att tycka om den känns inte rimligt. Jag försöker fokusera på annat i stället.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt en tänkvärd tanke, acceptansen har fler än ett ansikte helt enkelt...

      Radera
  5. Gud vilken mumsig lasagne!! Jättebra blogg och fina bilder :) Hittade hit via gruppen på facebook. Kramar

    SvaraRadera
  6. Jag tycker det du skriver om är acceptans! Jag har inga ambitioner på att älsa mig själv eller tycka om min kropp, faktiskt inte. Jag har däremot ambitioner på att inte låta mig själv trasslas in totalt i självhat, att kunna se bortom det och leva ändå. Och det går ju! Inte alltid så jävla bra, för att vara ärlig, men det går.

    Härliga bilder! Själv har jag aldrig varit någon stor fruktälskare, men ägg är verkligen ett underbart livsmedel och sommarens bär en riktig energikick!

    Många sommarkramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jomen det är nog så, en annan form av acceptans... man får börja i ena ändan.. för jag önskar att jag en dag kan tycka om mig själv, precis som jag är till det yttre....

      Tack <3

      Radera