onsdag 12 december 2012

Here we go...


Skillnaden mellan LCHQ och LCHF



Egentligen ser jag faktiskt bara likheterna i att båda är en fånig bokstavskombination och att båda förespråkar mindre kolhydrater om man jämför med tallriksmodellen. Sen finns det många sidospår av LCHF vad jag förstår, men om man utgår från grunden, den strikta LCHF:n när vi jämför så;


Kolhydrater;

LCHQ tillåter mer kolhydrater, 20-30%, jämfört med LCHF:s 5 %. Delen av kolhydrater som man äter i LCHQ är främst från livsmedel med lågt GI - lchq är ju en uppdaterad version av den gamla GI-kosthållningen som om man frågar mig var på tok för krånglig mm. Båda metoderna tar avstånd från raffinerat socker.


Fett;

LCHQ och LCHF är överrens om att fett är viktigt och att mättade fetter inte alls är så farliga som det har debatterats om tidigare. Dock skiljer sig LCHQ från LCHF genom att särskilja de mättade fetterna. Äter man LCHQ så minskar man intaget av långkedjade mättade fetter då dessa kräver en mer komplex strategi för att kunna användas som bränsle i cellerna. Kortkedjade mättade fetter används direkt i levern eller muskler som energi och behöver inget hjälpämne för att hitta in till mitokondrierna i cellerna bl a.

LCHQ är mer noga med kvaliteten på det fett man väljer snarare än att välkomna allt fett med öppna armar.


Protein;

LCHQ och LCHF är helt överrens om att proteinet en bra näringskälla, mättande och svårt att överdosera mot vad man tidigare trott.



Personligen tycker jag att LCHQ liknar stenåldersdieten, Paleo, mer än LCHF om man nu ska jämföra. Minns när jag satt på Sanna Ehdins föreläsning i Malmö i början på 2000-talet, då åt jag min första svampsoppa med tryffel och jag var jättesjuk i min anorexi, maten fick inte stanna länge i min kropp - men jag minns soppan som om det vore förra veckan.


När det sedan kommer till miljöaspekten anser jag personligen att LCHQ är mer genomtänkt än LCHF, fokuset på att vara matsmart, äta ekologiskt, tänka på kvaliteten på maten. Inte äta så hög andel rött industrikött eller vad man ska kalla det utan försöka äta vilt, frigående kött, mer fisk mm för att få bukt med såväl omega 3/6- balansen som att minska utsläppen. Inget kaloriräknande och fokus på njutning är en viktig del av LCHQ.


En intressant artikel i Sydsvenskan finns HÄR.


Vill man provläsa ur boken om LCHQ finns det lite HÄR.






Nu finns det givetvis mer skillnader mellan LCHQ och LCHF, men de detaljerna känns ovidkommande i det stora hela. Själv kan jag inte välja en kosthållning som har för många förbud eller regler. Jag är övertygad och märker tydligt hur mycket bättre jag mår när jag äter matsmart efter min kropp och min vilja.


.

5 kommentarer:

  1. Jag hyser en viss avoghet gentemot mr. Paulún (alias "Vänder kappan efter vinden"), men jag tror att LCHQ passar många människor som inte riktigt mår bra av en hög andel kolhydrater, samtidigt som de inte heller trivs med att dricka vispgrädde eller kaffe med smör i (har du läst om Magic Bullet-kaffe, LCHF-arnas svar på pulvershake?). Det är en snårig djungel, men en spännande sådan! Försöker dock läsa så lite om kost som det bara är möjligt just nu, för att inte återigen (miss)lyckas med konststycket att inte lyssna på min kropp.

    Själv åt jag två pepparkakor och drack ett stort glas mjölk efter löpningen idag, jag kallar det för LIMPA (Låg Inspiration Många PepparkAkor)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha diggar LIMPA!!

      Ang herr P så är jag själv rätt blasé där, jag väljer att irikta mig på maten och budskapet mer än vad som framhävdas om honom i media. Sund mat, sund människa tänker jag lite... sen har ju lchf-anhängarna valt att hänga ut honom lite för att han själv valde en boksdtavskombo men det var nog ett smart drag rent pr-mässigt sett...

      Man ska läsa saker man mår bra av och som håller en på banan, helt rätt!

      Det där äckelkaffet har jag hört om, man undrar vad ketos kan göra mer med ens hjärna haha ;)

      Radera
  2. Bara tanken på ketos får mig att rysa...
    Urk

    SvaraRadera
  3. Läser ju jämt men det är sällan jag lämnar en kommentar.

    Du lämnade ett recept för några dagar sedan på en fiskgryta som jag tänkte testa framöver.
    Hoppas på att du vill skriva ut fler recept på mat och tipsa lite så man får lite inspiration. Jag tror att jag också skulle må bättre rent kroppsligt av att äta mer som du. Du skrev att Anders mår bättre nu efter några veckor med annan kost, mindre svullen och så.
    Det är den känslan jag vill åt, att slippa känna mig så svullen.

    Är dessutom riktigt glad för din skull att du kommit så långt mot ett friskare liv som du gjort. Du måste vara stolt över dig själv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina Magda, roligt att du smyger här och ff roligt att du kommenterar!!

      Kommer säkerligen fler recept framöver!! O som du säger svullnadskänslan är hemsk, både för de som behöver gå upp i vikt såväl som ner... eller faktiskt vara viktstabil...

      Svullnadskänslan är väck med den här typen av kosthållning kan både jag och Anders skriva under på!

      Kram

      Radera