måndag 1 oktober 2012

Fantastiska Måndag - eller inte?


Välkommen höst är det ju bara att säga, 1:a oktober och regnet öser ner. Första dagen man fick premiära helljuset på vägen till jobbet. Det är verkligen med blandade känslor som hösten välkomnas.



Drar jag tillbaks tiden ett år, 1 ÅR;


Jag var sjukskriven på heltid och satt vid den här tiden i morgonsoffan och hade ingen energi mer än till att zappa mellan olika kanaler och fundera på vad jag skulle äta inte äta och hur familjen skulle äta - definitivt var det inte samma.


Jag vägde dryga xx-kilo mindre och gjorde så en lång period därefter, tills jag hittade kraft att rodda upp det hela i våras. Jag var 100 kilo olyckligare.


Jag var helt fokuserad på sen. Imorgon och längtan efter något annat utan en tanke på nuet var det enda som existerade. Sen Sen Sen.


Jag hade kopiösa mängder ångest - vilken är en direkt parallell till dåligt energiintag och för låg vikt. Ångesten och kroppsbilden förändras med viktnedgång och dåligt matintag, det går inte komma förbi. Ju mindre man äter desto tjockare uppfattar man sig själv när man passerat en viss gräns.


Mina tankebanor gick i cirklar - ett försök att bli frisk men samtidigt hålla sig fast vid en sjuk vikt, något som måste bekräfta motsatsen till tjockiskänslorna. 


GLÄDJE, energi, lust och hopp - existerade knappt, det var nosen ovan ytan och en tro på bättre, en vilja av stål som tog mig därifrån till dit jag är idag. Men en sak går att skriva under på, en ätstörd hjärna har svårt att känna vare sig glädje eller sorg när energiintaget minskas. Det är inte värt det även om det fungerar som en dämpare för negativa känslor.



Idag, ett år senare, 1 ÅR;


Jag har lärt mig fokusera på här och NU. Givetvis finns många sen-tankar men nuet är mer tydligt och även om jag inte alltid känner det så inser jag det, insikt.


Jag väger dryga xx-kilo mer och jag är xx-kilo gladare även om jag har en tagg i bakhuvudet som fortfarande säger att det är fel och en massa elaka små ord vid sidan om detta. Jag känner mig inte det minsta tjockare nu än då, även om jag har dåliga tjockisdagar än. Men, jag känner mig inte tjockare nu än DÅ.


Även om jag går omkring med en konstant småångest så har jag nästan Inga ångestanfall, ingen påtaglig ångest som är ohanterbar. Ångesten minskar med ökat energiintag, trots att sjukdomen säger tvärtom när man cirkulerar i de banorna. De sjuka tankarna har FEL - mat minskar ångest i slutändan.


Känslor går att KÄNNA. Med ökad vikt, regelbundet tuggande fungerar känslosystemet. Jag är inte alls lika disträ, avtrubbad och känslokall längre. Det går att hitta glädje!



Nästa höst, om ett år, 1 ÅR;


Hoppas jag nå min biologiska vikt, min friskvikt. Dit hoppas jag dock att jag når tidigare och lär mig acceptera den under resans gång.


Är jag ytterligare lite mer Hanna och därmed än mer lycklig. Mer balans och mindre tvång. 


Min terapi kommer vara avslutad sen en tid tillbaks. 


Kommer jag ha nått till ett mentalt stadie som är över min egna limit. Över dagens ideal och mer än frisk. FRI - men med all min histioria packad i en ryggsäck som ska vårdas och användas till förmån för andra. Min tid ska inte vara förgäves.








Höstruggiga dagar spenderas dels på jobbet och dels i soffan med mitt blåbärste som jag längtar efter hela dagen. Har hittat ett för mig nytt knäckebröd som är fantastiskt med lite starkare ostar, rekommenderar varmt Batanun från Pyramidbageriet - ser dessutom fram emot att utforska resterande av deras sortiment.


                     


.


10 kommentarer:

  1. Det kan vara mycket värdefullt att se bakåt för att inte missa de framsteg man gjort. Och jag vet att du kommer att nå så mycket längre.

    Nu har jag förresten läst reportaget om dig i tidningen (muttrade bara lite surt för att jag blev tvungen att köpa Aftonblaskan för att kunna köpa bilagan)! Jag hoppas att c/o Amanda och Hanna, till skillnad från Aftonbladet Wellness (= Aftonbladet Gå Ner i Vikt) kommer att innehålla mer av sådana inspirerade, hoppgivande artiklar och vara fria från "Bli smal och lycklig"-reportage.

    Ha en härlig 1 oktober, trots det föga uppmuntrande vädret.

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha ja att DU köper dig ett aftonblad bara för min skull, det tar jag som en komplimang... vet ju hur djupt rotat det där är ;)

      Radera
  2. För ett år sedan vägde jag ca 56 kg på 185 cm manskropp. Jag var djupt nere i en depression och ett anorektiskt beteende. Mitt hjärta slog ca 30 slag i minuten och jag mådde så extremt dåligt att jag snart skulle läggas in på psykakuten, som fick mig att gå ner ännu ett kilo på en vecka.

    Idag bor jag ensam igen, mår bättre än någonsin (näst intill frisk), jag väger 68 kg och kämpar hårt för att med bra träning och mycket mat nå 75 kg till våren. Jag har slutit fred med mig själv och nu återstår bara att faktiskt bli vän med mig själv också. Men kriget är över och jag är nöjd.

    KÄMPA PÅ! Alla! Ingen är värd den här jävla sjukdomen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt bra jobbat! Det du säger om att sluta fred med sig själv är oerhört viktigt, tack för ett viktigt inlägg och kommentar!

      Radera
  3. Åh va kul att du kunde kommentera :-D Hoppas det håller i sig!!
    Fatta vilka enorma framsteg du gjort vännen <3 Du ska vara såå stolt över dig själv. Och lova mig att aldrig hamna i helvetet igen, aldrig.
    Jag har ätit det knäckebrödet förut och gillar det men tröttnat lite på det nu ;-) Tröttnar lätt på saker känner jag :-P Trött på ALL mat och inget smakar gott. Vill ha NYA livsmedel!
    Har du bra mellanmålstips får du gärna dela med dig. Ska försöka att inte leva på fika i veckan men är less på kesella... Idètorka hej!
    Sen en annan fråga: Är du/var du mycket trött under din tillfriskningsprocess? Jag trodde jag va på väg att bli sjuk men känner mig inte sjuk bara sjukt trött. Orkar INGET! Orkade mer när jag va smalare liksom. Konstigt :-S Hur var det för dig? Är detta normalt? Blir rädd :-S
    Stor kram <3 Ida

    SvaraRadera
  4. Jag har varit enormt trött hela våren och sommaren, är ff väldigt trött och orkar inte med mer än nödvändigt om man säger så. Likadant har det varit ur min första fysiska tillfrisknad - trötthet från helvetet!!

    Så jag säger att det är NORMALT - kroppen behöver all energi till återuppbyggnad och jag tror att detta kan pågå långt efter att vikten stabiliserats... även insidan ska läka...

    Ska fundera ut mellisar med tanke på dig fina <3

    SvaraRadera
  5. Har rätt så nyligen upptäckt denna blogg, men känner igen mig i så fantastiskt mycket. Har haft grav anorexi i 3 omgångar, däremellan UNS (smal på gränsen till undervikt varvat med normalsmal, men i mitt tränings- och matbeteende har jag varit lika sjuk som när jag var mkt anorektisk. Har 2 barn och har dragits med min sjukdom sedan jag var 12, är nu 32 och förhoppningsvis på god väg att bli frisk.

    Vad jag ville komma till är att jag efter alla mina perioder av extremlåga vikter, (då jag kommit i behandling och gått upp mha vila och näringsdrycker) aldrig har varit så trött, inte ens då jag var som allra mest underviktig och låg inlagd på sjukhus och var nära att dö. Det verkar inte slå fel, när kroppen äntligen får sin vila och sin näring och får möjlighet att komma ner i varv - då gör den det med råge. Och det tar sin tid. Precis som du säger Hanna, så är det mycket som måste läka inifrån. Den tröttheten är inte av denna världen, den går verkligen inte att beskriva med ord. Det enda jag kan säga är att det bästa man kan göra är att ge sig hän och låta sig sjunka in i den. Lättare sagt än gjort kanske, men som vi har misshandlat våra kroppar är det inte konstigt, utan sunt och bra om denna ackumulerade trötthet äntligen kan få möjlighet att komma fram!

    Tack för en bra blogg, jag ska försöka följa den framöver.

    /Q

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din fina och faktiskt viktiga kommentar! Tack för komplimang!

      Jag är övertygad om att även om mer än halva livet präglats av ätstörning så kan man bli helt frisk, man kommer aldrig glömma men man kan använda sig av erfarenheten till något bättre. Faktiskt utvecklas steg längre än många "friska". Så stort lycka till i din kamp och alla möjligheter finns - så länge viljan finns!

      <3

      Radera
  6. Ja hösten är verkligen dubbel lika grå, blöt och trist den kan vara, kan den dubbelt upp vara vacker, färgstark, frisk, inspirerande och mysig.
    Va härligt med en återblick som visar på stora framsteg till ett friskt liv. Du är SÅ bra Hanna.
    Det är kul/inspirerande att se hur mycket som hänt på 1 år och vad som ska hända fram tills nästa höst.
    Tror det är viktigt att kunna se det i etapper. Se vad som faktiskt hänt under resans gång.

    Du är generös du som delar med dig till oss andra av din kamp dina med och motgångar.
    Det får mig att stanna och tänka. Tänka tillbaka ett år men också sätt nya mål för framtiden vart vill jag vara nästa höst?
    Ja det får bli nattens tankar.
    Lev väl o var rädd om dig
    Kram lilla jag

    SvaraRadera
  7. Det var min största insikt med, att det faktiskt är som de säger att man måste nå en viss barriär i vikt för att lindra den värsta ångesten och kroppsuppfattningen. Det var så svårt att hålla ut, men en dag var man där, och det kändes som att det kunde skilja på ett halvt kilo. Därifrån blev det en miljon lättare!
    Tack för en otroligt fin blogg, du är så otroligt stark! stor kram!

    SvaraRadera