tisdag 30 oktober 2012

Lättad


Jag är så nöjd, nöjd med mina beslut som har suttit så djupt. Jag är nöjd med mitt mod, att faktiskt inte bara gå emot ätstörda tankar utan också att göra som jag vill, inte som andra propsar på mig. Jag gör förvisso alltid som jag vill och det vet nog de flesta som känner mig men jag tror ni vet vad jag menar.


Det kommer säkerligen finnas de som kommer påstå att mina val inte alltid är friska, men det ger jag blanka tusan i. Jag tror inte det finns en rätt väg, eller en metod, ett sätt som passar alla. Jag har under lång tid valt bort vissa livsmedel ur min kost - jag kommer att fortsätta ha det så i viss mån. Dock inte i syfte att viktminska, absolut inte, jag vill inte ner ett hekto.


Mitt syfte är som jag nämnde att äta mat som jag känner är bra för min kropp, min hälsa och mitt mående ur alla synvinklar. Jag älskar mat och matlagning och ser fram emot framtiden nu. Innan har mina val känts sjukdomsbeskyllda och i vissa fall har de varit så men de fällorna kan jag se och gå runt, jag känner mig själv.


Det tyngsta i det här som jag upplever det- det sista steget, är att just fatta helt egna beslut som i vissa fall går helt emot vad andra tycker och säger. Men i slutändan är man ensam, beslut måste fattas efter sig själv. Frågan om vad som är frisk för mig den måste jag själv besvara.







Snacka om att se sliten ut, huaaaaa! Men äntligen är jag mindre virrig innanför det där pannbenet. 

Blir förmodligen en hel del mat här på bloggen framöver... kanske lite inredning, ja vem vet, det jag känner för rakt av. Ni får ryta till om jag blir för trist.


.



6 kommentarer:

  1. Starka, kloka o fina Hanna!

    Det är så härligt att läsa hur bra du mår.

    Det kan ibland sitta väldigt långt inne alla beslut.
    Och ibland är det svårt att skilja på friskt, sjukt, val och medvetenhet. Vem är JAG och vad är det som styrs av andra.
    Att hitta rätt i den djungeln är inte lätt men du verkar öppenbarligen ha lyckats.
    Och det gör mig glad och hoppfull.
    Ser fram emot att följa fin blogg framöver.
    Jag är säker på att det inte kommer bli trist. Ditt sätt att skriva och uttrycka dig är helt underbart.
    Njut av livet det är du väl värld Hanna.
    Lev väl och var rädd om dig.
    Kram lilla jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. DU är så fantastisk fina J! Värmer mitt hjärta, sluta aldrig vara Du, det är du så bra på <3

      Radera
  2. Jag skulle vilja uttrycka det såhär: Att vara ätfrisk handlar inte om att äta allt, men inte alltid (annars ett populärt begrepp), utan om att äta det man vill ha och mår bra av, när man vill ha det och mår bra av det. Dit strävar jag!

    Tack för dina fina ord snälla du. Det betyder så mycket med peppning utifrån och jag påminns om att jag inte alls bara stått stilla och stampat det senaste året.

    Härligt, häftigt och underbart med din kommande friskskrivning! Jag hejar på dig, in i mål och vidare mot nästa.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina! Jo allt men inte alltid är ju ett nött begrepp men man måste faktiskt inte just det...

      Tack igen för hejjande!!

      Radera
  3. Jag är nära att börja den här kommentaren med en helt överdriven kärleksförklaring med tanke på att jag faktiskt aldrig träffat dig...
    Men TACK Hanna! Detta och föregående inlägg säger - fast ur din personliga synvinkel och förutsättning - ungefär vad jag kommit fram till den senaste veckan (och imorgon planerar att överrumpla min KBT-tjej med!) Jag har nog inte riktigt formulerat klart exakt som är mina val - men just ordet "VILJA" lyser just nu väldigt klart. Jag har en egen vilja - en som inte är sjukdomens. Den kanske inte alltid säger som alla andras, men det är liksom det som är poängen. Jag måste fortsätta finetuna mig själv länge än för att skilja på den nyupptäckta förmågan och tankespökena, men jag är banne mig redan på god väg.

    Tack för den extra putten!
    (när mina KBT-sessions är slut kanske jag kan anlita dig? vad tar du i timmen? ;-) )

    KRAM

    (utöver de helt själviska reflektionerna ovan: GLAD för din skull!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh TACK ska DU ha!!!!!

      Visst är det fantastiskt med insikter!! Jag är övertygad om att du kommer kunna klargöra just Dina viljor och val nu när du har den här insikten.

      Under många och långa terapier, terapeuter så har man ju alltid känt sig som att man vill passa in även där, helt oberoende av egna val. Men nu är det andra bullar!

      Friska fria val kräver ju ändå att man utgår från sig själv - inte efter omvärdens förväntningar eller regler/måsten.

      Hejja dig och uppdatera mig gärna om hur det gick när du välte din KBT-tjej!

      Tack återigen, det värmde verkligen ditt fina inlägg <3

      Radera