onsdag 3 oktober 2012

Själen


Min son är en klok liten kille och jag gör allt i min makt för att redan nu forma mina barns syn på livet, kroppen och själen. Allt för att göra den till motsatsen av vad media senare kommer försöka pränta in i deras små hjärnor - eller sen och sen, de påverkas redan nu och det skrämmer mig enormt.


Iallafall... igår blev jag påmind av en vän om något som min Måns brukar säga när det kommer till godsaker, "det är bra för själen". Något vi har jobbat på då han då och då kommer hem från skolan, sett på tv osv att socker är farligt och förbjudet. Här har han fått lära sig det han ofta upprepar till mig;



"Mamma - godis är inte bra för tänderna och inte nyttigt - men det är bra för själen"



Tänk om fler vuxna, vi som borde veta bättre, kunde tänka så klokt som min lilla 5-åring. Att värdera kropp, mat, ätande och yttre faktorer och samtidigt ge utrymme för själslig glädje och viktighet. 


Som det är idag går det inte öppna en kvällstidning, inte en veckotidning eller månadsblad utan att bli överöst av propaganda gällande dieter och viktnedgång som direkt hänvisar detta till hälsa, lycka och välmående - men inte i EN enda av dessa talas det om själens viktighet, själslig lycka, inre lycka. Välbefinnande ända från livsroten. Acceptans.



Äta allt men inte alltid och samtidigt värdera in sin själ - viktig reflektion.






Underbara barn - någonstans glömmer vi själva av att vara just barn och kanske kan man behöva omvärdera, återvärdera och lyssna på de små klokskallarna ibland.


.

2 kommentarer:

  1. Sonen säger ofta "Socker är inte nyttigt för kroppen, men det kan vara nyttigt för själen". Sen finns det absolut saker som jag begränsar till ett minimum, så som läsk (ingen av oss vuxna dricker det), vilket han bara får om han blir serverad det av andra på kalas. Läsk tillhör en av de saker jag varken tror är nyttigt för kroppen eller själen ;).

    Tänk vad bisarrt det är, att vi köper mängder med självhjälpsböcker och läser på om självkänsla och mindfulness, men begreppet "nyttigt" ändå 9 gånger av 10 definieras som "någonting som gör dig smalare".

    Och jag håller med dig - barn säger mycket tänkvärt även då de inte har för avsikt att göra det. Det gäller att hålla öronen öppna, för mitt i allt snack om Lord Garmadon, raketmotorer och mäktiga piratskepp kommer de där guldkornen, som man sparar i hjärtat och kan leva länge på.

    Ha en härlig onsdag!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja nog har du en klok son alltid.
    Tänk om vi vuxna vågade leva mer som barn gör.
    Lyssna på sig själv och tycka att jag är minst lika mycket värld och lika viktig som alla andra.
    Leva i nuet vad jag vill ha och göra här och nu. Inte sen.

    Barn är underbara!!!!

    Kram lilla jag

    SvaraRadera