måndag 3 december 2012

När första ljuset brinner...


... står julens dörr på glänt!


Inte bara julens dörr står på glänt, julmyset på Berghalla öppnar för ett julfirande utan tvång, utan krav och utan ångest. En jul full av egna val, friska val och glada val.




 

Barnen var stormförtjusta i soppan när den väl lät sig smakas, innan dess var det ett himlans liv om att inte gilla fisk. Skitsnack konstaterade vi, fisk är gott!

Frukost på Berghalla med tända ljus en måndagsmorgon.




Helgens recept som jag måste få dela med mig av är ett kanonrecept på fisksoppa, den blir nästan som en gryta. 

2 laxbitar ca 125g/st
1 bit torskrygg ca 125g
1 kilo räkor med skal
1 purjolök
1 fänkål
1 pkt sockerärtor
2 vitlöksklyftor
1 flaska vitt matvin, 33cl
33 cl vatten, ev mer
ca 5 msk hummerfond
1 pkt saffran
2,5 dl matgrädde
1,5-2 dl creme fraice
salt, peppar, timjan, basilika, olivolja


Strimla och fräs alla grönsaker i olivolja,saffran, timjan och basilika. I med vin, vatten och fond. Puttra lite och sen i med grädde och creme fraice. Ett par minuter innan servering i med den tärnade fisken och vänd sen ner räkorna när du tar kastrullen från plattan. Smaka av med örtsalt och peppar och ev fond - för en mer vuxen soppa lägg till färsk strimlad chili i grönsaksfräset.

Receptet är en modifiering av detta hittat på Tasteline

Tillägger att det är perfekt att göra egen fond av räkskalen här, enklaste är att bara koka ur med vatten, har man dessutom i dill, lök och morötter blir det än bättre men mer moment. Dock fuskade jag och slängde skalen, nu får jag ducka för herr Mannerström som hotar med att söka upp den som gör något så hädiskt, han är ju dessutom nästan granne till oss så vi får hålla tyst om den biten.


.



2 kommentarer:

  1. Man blir julsjuk av att titta på dina bilder, det är nästan så att jag vill gå ut i förrådet och hämta allt julpynt som finns kvar och tapetsera väggarna med det, haha!

    Och jag blev så sugen på soppan, det låter ljuvligt. Synd bara att sonen varken äter räkor, purjolök, sockerärter, fänkål eller creme fraiche... Misstänker att den får lite annan karaktär om man utesluter dessa ingredienser ;). Jag får laga till den till mig själv och frysa in det som blir över till matlådor helt enkelt (maken äter inte heller räkor).

    Om det finns ett uttryck som heter "Glad advent" så hälsar jag dig det, annars får jag nöja mig med att säga att jag blir varm i kroppen av dina senaste inlägg. Det känns som att du mår bättre nu och det glädjer mig.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Den här ska jag prova-minus räkor!

    SvaraRadera