torsdag 27 december 2012

Vinnare


Just nu känns livet som en vinst! Jag känner att jag har gått segrande ur den här kampen, starkare och lyckligare i mig själv än någonsin. Jag älskar mina nya val, mitt nya liv och den gemensamma vägen vi har valt att ta som familj.


"Har inte hängt med i din blogg tidigare så jag undrar därför om du äter enbart enligt LCHF? I så fall tycker du att det är friskt? Är inte frisk från en ätstörning att äta av allt?"


Att vara frisk från en ätstörning är att kunna äta av allt man själv vill. Att äta utan ångest och känslor, göra aktiva friska val som grundas i just egna val.

Att vara frisk är inte per automatik att äta enligt tallriksmodellen - återigen, varför är just den normen för frisk? För mig är den allt annat än frisk och hälsosam, andras val tänker jag inte stå för men mina val tar jag själv ansvar för.

Om jag enbart äter enligt LCHF är svårt att svara på, jag har nog min egen modell som är väldigt lik både LCHF och LCHQ. Kanske kan man kalla det LCHF med en twist? Liberal LCHF? Eller rakt av lågkolhydratkost, eller ännu bättre - bra mat som gör mig frisk och stark.








Lagade ischoklad till julgodis, kan ju säga att t o m jag som gillar mörk choklad tyckte att det blev lite väl bittert med 90%, nästa gång väljer jag en runt 80%. Dock kommer jag att smälta ner ischokladen i gräddmjölk - borde bli mumma som varm choklad?


Julbordet dukades med mina vackra arvegods, porslinet Ostindia som jag vårdar ömt i minnet av min mormor. Att äta lågkolhydratskost under julen är nog det enklaste man kan göra - det bästa på julbordet är just detta. Långkål, rökt lamm, skinka, lax i alla dess former, min hemgjorda rödkålssallad med valnötter, ostar mm.


.



11 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag och iphone är fasen ingen bra kombo :(

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flåt, inte meningen, jag har varit superklantig det sista buhuu

      Radera
  3. Grattis! Är du friskförklarad nu, dvs har uppnått kriterierna för detta?

    Vad är dina tre bästa råd att ge till någon som kämpar med de sista stegen och att släppa ätstörningen fullt ut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!!

      Jag vet faktiskt inte vad det finns för kriterier att uppnå? MEN jag känner mig helt frisk och friare än någonsin! Jag måste ärligt erkänna att jag älskar min nya kropp!

      De tre råden tar jag i ett slutinlägg <3

      Radera
  4. Tack för dina fina bilder från ditt hem. Ni ser ut att ha ett väldigt mysigt hem.
    Är glad över att du kommit så långt, men kan ändå inte låta bli att oroa mig lite för dig....Det gäller den där vågen. För mig är den både till hjälp och stjälp :(! Känner att jag inte kommer bli helt frisk förrän det beteendet kring den. Hur resonerar du kring det här?

    Önskar ditt ett riktigt Gott nytt år <3 kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina!!

      O inte ska du oroa dig, tvärtom!! Självklart håller jag med om att vågen är ett helt onödigt påfund men jag har absolut inte samma relation till den längre... Glömmer t o m att väga mig och ibland glömmer jag vad det stod för att det står likadant hela tiden ändå... så den fyller ingen funktion på något sätt längre egentligen och är väl mest...

      Jag valde att använda den som ett redskap till friskhet istället för att ha den som en vän som tidigare... acceptera och förlika mig för att tillslut bara känna mig blasé inför den.... kanske en tanke?

      Gott Nytt till dig och din fina familj med!!

      Radera
  5. Hanna!

    Underbart att du känner dig fri nu :-D Grattis!!!

    Jag har en fråga. När är man fri? Får man aldrig ångest eller dåligt samvete över nåt man ätit då? Jag har undvikit sötsaker ett bra tag och då försvann mitt sug. Men nu vid jul har jag ätit sött VARJE dag och idag gick allt över styr :-( Överåt massa sylt, ostkaka, pepparkakor, choklad, torkade fikon mm. Mår sååå illa nu och känner mig misslyckad. Borde jag avstå helt från sötsaker? Kan inte äta EN kaka. Kan inte sluta äta liksom. Det triggar mig. Vill spy men har inte gjort det. Tips tack!
    Sen undrar jag om jag äter FÖR mck nötter? Kan äta en hasselnötspåse på två dagar. Äter även mycket solrosfrön och pumpakärnor och jordnötssmör. Min vikt ökar och ökar. Rädd att jag får i mig för mycket energi? Tränar inget. Tar promenader ibland. Är typ normalviktig nu.
    Stor kram Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror som du redan vet att man absolut kan avstå vissa livsmedel UTAN att varken trigga sjuka tankar eller beteenden och tvång - det beror helt på vart man befinner sig i sin friskprocess och hur mycket självinsikt man har i sin sjukdom...

      Du o jag på FB, mer snack där! Och hoppas du hänger på i nya bloggen sen! <3

      Radera
    2. Har du ny blogg? Är bara förvirrad då alla utom du avråder mig från att minska kolhydraterna då det kan leda t mer tvång o hetssug. Vet inte vad jag mår bäst av?

      Radera