måndag 3 december 2012

Om jag hade valt att vara vegetarian?


Ja då tror jag fler hade respekterat mitt val, uteslutandet av kött. Ingen hade försökt påtvinga mig en blodig biff utan kanske backat för att erbjuda ett alternativ eller en konversation i samförstånd.


Om jag nu väljer bort kolhydraterna, då är det fler som just inte respekterar detta. Tycker man är konstig eller helt enkelt inte accepterar det faktum att det inte är en diet utan mitt liv, min kosthållning för min fysiska såväl som psykiska hälsa.


"Jo men du kan väl smaka iallafall" det är något jag undanber mig, eller "men du har ju ätit ditt eller datt förut", vem skulle be vegetarianen ta en tugga av köttet liksom?



2v har gått för min Anders, 2v har förlupit då han gjort sina val efter mina. De effekter vi båda uppmärksammat är;


- Piggare och mer alert.

- Jämnare i humöret, mindre tjurig.

- Ingen känsla av att vara uppblåst eller däst

- Synbart mindre svullnad i ansikte såväl som buk och därmed ett minskat midjemått

- Fortfarande sockersug, men kontrollerbart.


Precis samma som jag känner med andra ord. Jag är aldrig hungrig - förutom precis innan måltiden såklart, alltid mätt och belåten. Lagom mätt utan att hamna i matkoma. Fysiskt och psykiskt nöjd. I stort sett aldrig sugen på sötsaker och blir jag det så tar jag något sött - förbud är som sagt inget att sträva efter.


Återigen vill jag betona vikten av att inte ta bort något utan att ersätta det. Att äta LCHQ som jag och min kära make gör innebär inte att vi skär ner på något totalt sett.  Det vi har tagit bort har vi bytt ut mot att öka mängden fisk, skaldjur, magert kött, nötter, frön, mer olivoljebaserade sallader och olivolja i matlagningen bl a.





Enkla vägen hade varit att göra som alla andra, eller att göra som man alltid gjort förut. Men det betyder inte att det är den rätta vägen - för mig, för oss.



.

3 kommentarer:

  1. Ja, det här med kolhydrater är onekligen en väldigt het potatis (potatis, haha, nu var jag rolig)! Vi äter oftast en "normal" andel kolhydrater, men vi har aldrig vitt ris, pasta (inte fullkornsvarianten heller) eller bröd hemma och det CHOCKERAR folk i vår omgivning. En barnfamilj utan bröd hemma, har man hört på maken liksom.

    Härligt att ni gjort ett val som ni mår bra av - att andra måste gnälla över det är nog mer deras behov att gnälla i stort. De kanske tror att de mår bra av det ;).

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hejja er. Så viktigt att göra det som känns rätt för ens egna kropp. Jag skulle dock vilja ha tips på enkla saker som man kan äta istället för mackor snabbmakaroner etc. Både lunch tips och mellanmåls tips mottages tacksamt. ( endel påstår att det finns ett starkt band mellan mat och migrän och jag är beredd att göra nästan vad som helst och äta ( eller inte äta) vad som helst ifall de kan minska mina anfall)
    Massa kramar på dig min vän

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att ni gör helt rätt som äter exakt det NI mår bra utav. En och samma kost passar inte alla, och jag är jätteglad för din skull att du har funnit ditt sätt att äta på. LCHQ är bra! Bra fetter sänker kolesterolhalten, vilket skyddar oss mot olika livsstilssjukdomar i framtiden. Något alla bör tänka på, även vi med ÄS.
    Kram på dig!

    SvaraRadera