tisdag 26 juni 2012

Det rullar på...

Tiden, livet rullar på...


Längtan efter semester och ledigheten ger sig tillkänna rejält nu. Jag har några veckor kvar på jobbet men det känns som man nästan kan ta på friheten nu, semestern.


Nästa helg börjar maken sin ledighet, den ska vi inviga med att fira vår bröllopsdag med en barnfri helg och ett bokat rum på hotel Gothia Towers. Finrummen ligger högst upp och där ska vi spendera de mörka timmarna, känns läskigt att ta hissen upp så högt, jag gillar inte höjder!


Vi kommer börja incheckningen med de berömda räkmackorna på Heaven 23 och en flaska rosa Lanson, hör till när vi firar vår kärleksdag. Detta hade för 1 år sedan känts oerhört ångestframkallande och lockat fram många kompensationsbeteenden och ångest. I år känns det annorlunda, det ska bli roligt! Jag ser fram emot att hitta på något med maken, äta gott och njuta. Inte bygga upp fantasitankar som skapar ångest, inte ha tankar som ständigt maler över vad jag ska välja, hur jag ska välja och hur jag ska kunna komma undan och smita så mycket som möjligt. 


Det här är en oerhört befriande känsla! Även om jag än idag har sådana tankar så går de hantera annorlunda. Även om jag inte vill annat än gå ner i vikt, bara lite, ja ni vet ju hur det slutar, så går det att bemästra och det går att släppa fram njutning före ångest.


Det tycker jag är en vinst - njutning vinner över ångest!





.

10 kommentarer:

  1. Åh, det låter toppen med hotell och räkmacka!

    Tänk, när jag läser din blogg kan jag slås av tankar som "Men hur kan hon gå omkring och tänka att hon behöver gå ner i vikt, hon som är så vacker och verkar så intelligent?". Och direkt efteråt så inser jag förstås att det beror på att sjukdomen är just en sjukdom, inget tecken på "sämre vetande".
    Jag har ju inte heller stått böjd över toaletten med ett tandborstskaft i halsen, med matrester i håret och spya rinnandes genom näsan för att jag är korkad, även om det har känts så ;).

    Att njutningen tar sig förbi ångesten i känsloracet är onekligen ett gott tecken. Även min man börjar sin ledighet nästa helg och veckan efter ska vi till Legoland. Jag hoppas verkligen att min ångest ska bli överröstad av glädje och njutning då!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh du härliga människa! Det låter som en toppen helg. Sådana behöver man alltid ladda batterierna med. Men än mer i jobbiga tider o jag kan ana att även erat äktenskap kan vara lite spänt emellanåt. Det är ju inte alltid så enkelt o få ihop allt med familjen när mat o träning tar så mycket av energin.
      Hoppas du kan slappna av och njuta av eran dag. För det är du värld.
      Själv har jag redan börjar semestern. Skönt med lite återhämtning tid. Ska verkligen försöka ta mig många steg i mitt tillfrisknande. Tycker det går ganska bra faktiskt. Lev väl o må gått kram från lilla jag

      Radera
    2. Helle.... åhh det kommer bli fantastiskt på legoland, fatta att lillkillen (och storkillen för den delen) kommer ha KUL, inte tala om hur kul DU ska ha!!

      Radera
    3. Jota... Helt ärligt är mitt och makens äktenskap det mest orubbliga i vårt liv, oerhört tacksamt nog. Trots slit och jobbigheter är vi som par som stenstoder, kärleken är så stark och även om den får stå i motvind och hagelskurar så är vi som sten tillsammans - motgångarna polerar oss.

      Kram fina

      Radera
  2. Du är så vacker min vän, utan som innanpå. Hoppas ni får en härlig bröllopsdag. Massa kramar
    Annie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är så fin... tack! Nästa helg så, fatta att det har gått 6 år då, sen vi hade festen, bröllopet och Hofsnäs var bara vårt!!

      Radera
  3. Vad mysigt ni kommer få :)! Jag skall faktiskt också dit i sommar med min man och våra bästa vänner för första gången. Och för mig är det ett STORT steg. Men jag vill ju börja leva :)!! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt!! O du, du är bara i startgroparna, ditt liv är det som är NU och allt framför dig, spännande resa!! Hejjar på dig som galet, det vet du <3

      Radera
  4. Ha det så underbart mysigt-låter toppen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla rara... o tack för all inspiration som DU är <3

      Radera