söndag 17 juni 2012

Negativt

"Du är den mest negativa människa jag någonsin träffat under mina yrkesverksamma år som terapeut"


Yes! Eller inte... Jo,hon provocerar C, med flit och för att hon vet att hon kan. Jag är en oerhört stark person och vet själv att jag är det. Jag är min egen största fiende även om jag har mycket känslighet och många sårbarheter.


Det kan låta kallt att säga så till någon... Men hon har förmodligen rätt. Jag är definitivt ingen negativ person, tvärtom, det kan nog alla som verkligen känner mig intyga. Däremot har hon ändå rätt i det hon säger, för det hon menar är inställningen gentemot mig själv, jaget, inre som yttre. Främst yttre.


En sak har vi lyckats med, jag lyckats med, mycket med hjälp av C, och det är att få balans i ätande, rädslan för just detta och den sammankopplade viktuppgången. Jag väger nu såpass mycket att även C håller med om att jag inte måste gå upp mer i vikt, om inte kroppen själv säger så. Jag är viktstabil, äter regelbundet och följer inte mina kompensationstankar som tyvärr maler dygnets alla vakna timmar. Det finns nu annat att jobba på för att inte falla igen.


C är osäker om hon är rätt person att vara den som hjälper mig med det där sista. Hon är grym tycker jag, men hon kanske har rätt. Vi har kanske känt varandra för länge?



Så vad är nästa steg? Hur gjorde ni andra i samma fas? Hur hittar man acceptans och kan förena känsla med vetskap? Jag är envis som synden och ger mig aldrig, frisk och fri är ett viktigt mål men hur ska man nå dit när det känns som man famlar i mörker och är tveksam om viljan verkligen finns, saknaden av just acceptans.






Åhh det känns fortfarande så konstigt! Artikeln jag skrev i tidningen Insikt, som handlar om mig, min familj, mitt liv. Att det där är Jag. Acceptansen, jag vet att jag har varit sjuk i många många år, men jag har fortfarande svårt att acceptera det faktum som är min diagnos. Man duger aldrig, det är aldrig tillräckligt. 

Artikeln hänger här i väntrummet på mottagningen jag besöker regelbundet. 


.

12 kommentarer:

  1. Hej. Jag tittar in här ibland. Och fastnade för ditt inlägg här.
    Det är svårt det. Med acceptansen. Och även om man finner den är den svår att hålla i. En färskvara som man måste hålla sig à jour med.
    Så tror jag det är. Vissa dagar och perioder finns den där mer lättillgängligt. Andra gånger måste man fightas för den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där var en viktig reflektion, att acceptansen är just en färskvara, tack!!

      Radera
  2. Ja, nog är det svårt... jag har idag ibland svårt att förstå hur jag kunde göra som jag gjorde mot mig själv, tänka som jag gjorde om mig själv etc och faktiskt att jag haft de diagnoser jag har haft, att det drabbade mig. Men det gjorde det. Jag är inte mina diagnoser jag då hade, jag var dem inte, men jag var sjuk. Trots att jag är en förnuftig och klok person blev jag sjuk.

    För att gå vidare måste jag våga lämna. Våga släppa taget. Släppa taget om sjukdomen som ändå sade åt mig att jag åtminstone har den, kan det där sjuka, även om jag känner mig så dålig, ful, fet och värdelös. Jag måste jobba med mig själv, släppa taget om sjukdomen och ta tag i det väsentliga. Det gjorde jag och jag blev frisk-det kan du också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har alltid så mycket klokt att komma med <3 alltid så rätt...

      Det svåra känner jag är att jag inte vet exakt vad det är jag ska släppa för att kunna gå vidare... det är ett sånt virrvarr...

      Radera
  3. Jag har aldrig haft särskild innerlig kontakt med någon av mina terapeuter, helt enkelt för att jag självanalyserar så till den mildra grad att psykologen/pyskoterapeuten mest får anta rollen "nicka och hålla med".
    Mina största genombrott har jag fått genom att läsa på, låta mig inspireras av det och de jag tror på (inte Gud) och använda min extremt envisa ådra.

    Jag tror att du kommer att nå acceptans, men att du kommer att få jobba stenhårt för den eftersom gräset alltid är lite grönare någon annanstans och du, liksom jag, förmodligen är handikappad av din intelligens och förmåga att nosa upp fel och brister hos dig själv. Men jag vet också att om du inte kommer att ge upp. Just nu kanske du behöver en period av vila, sökande och tvivel innan du kommer vidare?

    sv: Tack rara, söta Hanna, jag lyckades faktiskt vända dagen till en helt OK sådan och det är den förändringen i livet jag uppskattar mest av allt - förmågan att inte fortsätta måla dagen i svart bara för att den började på det sättet.

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där jäkla gräset!!

      Inspirationen är så viktig, jag har dock inte hittat något som tagit mig med storm så att säga, inte till fullo, men sökandet fortsätter och jag som du, ger aldrig upp!

      Radera
  4. Hej!

    Det är så skönt att få läsa en blogg som handlar om kampen för att bli frisk från anorexi. Din blogg är verkligen peppandde och jag känner igen mig i nästan allt du skriver. De flesta bloggar handlar om yngre personer, jag har samma problem som dem med maten men har länge letat efter någon som inte är tonåring. Tacka för att du finns! Fortsätt kämpa och skriv om det här! Jag behöver den hjälpen för att ta mig ur det här. Du har kommit längre på din resa än vad jag har på min, men målet är det samma! (Ps. Jag tror jag går på samma ställe som du....känner igen tavlan och artikeln...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina fina du! Du KOMMER ta dig ur det här, det är jag övertygad om... man måste våga, chansa och prova. Man har inget att förlora egentligen.

      Spännande att vi springer upp för samma trappor, kanske krockar vi en dag :) och vet du, en dag springer vi aldrig där mer...

      Radera
  5. Oj, det var hårda ord. Men ibland är det precis vad man behöver, i alla fall om de kommer från en person man har förtroende för.
    Ja, det där sista... Jag har alltid fallit just här, behållit en liten, liten undervikt och i om med den stannat kvar i anorexin och självhatet. Jag har inga svar, jag är själv i samma fas. Men jag tror på dig och envishet är en viktig egenskap i den här kampen.
    KRam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hårda ord krävs nog mellan varven, rätt läge så att säga.


      Får jag läsa din blogg?

      Radera
    2. Jag läser gärna din blogg också Anni-om du inte läser det här kanske du kan meddela vidare till henne!

      Radera