torsdag 28 juni 2012

Snåljåp

Alltså, jag är nog allt utom just det, snål. Jo, jag kan förvisso vara lite snål med min tid, tiden är oerhört viktig för mig och jag delar inte den med många vänner eller bekanta. Kanske lite för att jag har få jag umgås med vardagligen.


Men snål, det är jag inte, jag älskar att bjuda, ge och överöser gärna med beröm när det finns fog.


Men däremot är jag oerhört snål mot mig själv, jag tror många av er känner igen er i det. Att det är så svårt att unna sig, vare sig det gäller tid eller saker. Jag kan nästan på en hand räkna antalet saker, kläder eller annat jag köpt till mig själv under ett år. Jag kan med intentionen att köpa något till mig själv springa på glada ben till en affär, för att senare komma hem med kassar till barnen, maken eller huset. Mig själv tappar jag någonstans på vägen, till förmån för andra. Det är så lätt att glömma bort sig själv, strunta i sig och värdera sig själv lägre än andra, som om man förtjänar mindre eller kommer i sista hand.


Snåljåps-jag måste påminna mig, och säkerligen många av er, att det är lika viktigt att ge sig själv plats, unna sig, och inte värdera sig lägre eller i andra hand, tredje hand, sist.


Operation fylla upp en helt ny garderob är på G, sakta sakta men det är iallafall något. Det var ju det där med haren och sköldpaddan, right? Igår lyckades jag hitta den för mig perfekta klänningen, klänningen som kommer passa alldeles ypperligt att sitta i en pianobar och dingla med benen i och kanske rentav besöka royal albert hall i. 






Marinblå, precis som mina och sonens ögon, en färg jag känner känns helt rätt just nu. 


2 kommentarer:

  1. Oh ja, jag känner igen mig! Förvisso har jag lagt en hel del pengar på träningskläder, gymkort och löparskor, men inte utan känslan av att jag "inte borde". Dessutom letar jag alltid reapriser och fick svår ångest när jag en gång köpte ett par promenadskor för över 500:-. Då kan ju tilläggas att jag promenerar sisådär 5-10 mil per vecka.

    Well, det räcker för övrigt med att jag köper en lite dyrare chokladkaka till mig själv så skäms jag, medan jag inte reflekterar alls över kostnaden om kakan är till min man!

    It's is a work in progress! Bra att du tar upp detta, för det är förmodligen, precis som du skriver, någonting som många av oss borde tänka mer på.

    Tjusig klänning! Jag älskar marinblått, men när jag hänger tvätt inser jag att 90% av mina och makens kläder är svarta, medan sonens är i regnbågens alla färger. Det blir så när man trivs bäst i bandtröjor ;).

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du har hittat en fin klänning som du kan ha när ni är iväg på eran helg.
      Jag är helt övertygad om att du kommer vara jätte snygg i den.

      Vad det gäller att prioritera andras behov före sina egna så tror jag att det är mer regel än undantag för oss som har en ätstörning. Jag har så länge jag kan minnas satt mig o mina behov efter alla andras. Har aldrig kunnat tillgodose mina behov förns jag vet att alla andra är nöjda. Jag tror att det är mitt problem.
      Lev väl och må gått kram lilla jag

      Radera