tisdag 30 augusti 2011

Hemläxa

En av veckans "hemläxor" är att fundera på för- och nackdelar med att ha anorexi vs bli frisk.

Fördelar med att bli frisk:                                             Nackdelar med att bli frisk:

- Ha ett normalt ätbeteende utan skuldkänslor                - Normalvikten gör mig rädd
- Fri från ångest                                                               - Rädd att känna mig som tidigare
- Barnen får en frisk förebild, en bra mamma
- Slippa ha ont
- Kunna vara delaktig i sociala sammanhang där mat är inblandat
- Glad make
- Pigg och full av energi, glad


Nackdelar med att vara sjuk                                        Fördelar med att vara sjuk:

- Ångest                                                                        - Känslan av att gå ner i vikt
- Allt är svåra val                                                           - Känslan av kontroll
- Förbud och regler                                                      
- Trött
- Frusen
- Ledsen make
- Barnen får fel förebild
- Ont i kroppen, höfter, rumpa mm
- Att inte få vara delaktig i normala tillställningar när mat är med i bilden
- Att inte kunna "se" sig själv, känslan av att man är enorm
- Att aldrig känna sig nöjd vilken vikt man än når
- Pinsamt då folk tror att det är ett val


Förra gången jag var sjuk, ja detta är ju ett sk återfall, då var det samma sak, det handlade enbart om viktfixering. Otroligt fokuserat på bara just det. Varför har det blivit så? Hur kan det komma sig att jag som faktiskt är den mest oegoistiska människa som finns bara fokuserar på detta? Tittar man på listan är det ju för fasen självklart att bli frisk, man får göra sitt yttersta för att slå ner den dumma ångesten, det dåliga samvetet. Säga fler snälla saker till sig själv, belöna sig själv med något positivt.

En sak har jag lärt mig iallafall, man ska inte ge en drink till en föredetta alkoholist, och man ska heller aldrig aldrig gå ner i vikt som föredetta anorektiker. För det är som ett beroende, ett sjukt, skadligt och lömskt beroende som nästlar sig in i ens tankar och tar plats som en tumör.

Nu ska jag bli av med den här parasiten som fyller varenda vaken sekund av mitt liv till absolut ingen nytta. Det gäller att fokusera om, gör om - gör rätt!


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Som ett första steg ska jag sluta väga mig, jag får trappa ner, ett steg i taget. Från och med idag får jag bara väga mig 1gg/dag. När jag känner mig redo ska jag utöka det till 1gg/v, 1gg/mån till aldrig mer!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------


För den som aldrig varit sjuk vet inte hur otroligt mycket tvångstankar och tvångshandlingar som ingår. För mig är vågen och siffrorna mina tvångstankar och handlingar därefter. Därför väljer jag att attackera min sjukdom där den är som känsligast.




foto: www.fotoakuten.se







6 kommentarer:

  1. Naturligtvis har den friska sidan flest fördelar. Det vore konstigt annars. Problemet är att den sjuka sidans fördelar väger tyngre. Så är det i alla fall för mig. Även om det finns fler fördelar med att vara frisk, så är det det sjuka som tar överhanden.

    Du kommer att fixa det här, du kan klara det. Peppa dig med fördelarna för att bli frisk, och ''glöm bort'' fördelarna med det sjuka.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. clearisse... jamen du har helt rätt!! även om den sjuka listan nästintill står tom så är det tyvärr ändå den som överväger för den är så sjukt stark.

    Dock MÅSTE den övervinnas, för vad är alternativet?

    Kram på dig fin.

    SvaraRadera
  3. Kom igen tjejen, jag hejar på dig!
    Du har klarat det en gång och du kan klara det igen, även om det ser aningen annorlunda ut idag. (Såklart, annars hade du bekämpat det redan)
    Stor kram!
    /Cia

    SvaraRadera
  4. Tack fina Cia... o du har rätt, jag SKA klara det!

    SvaraRadera
  5. Du KOMMER bli frisk, bara att du skriver här om sjukdomen visar ju på hur stark du ändå är och att du vill bli fri från den.
    Vi kämpar med dig!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Tack fina Tess!! Klart jag ska bli frisk, inget snack om saken! Tack för stöd <3

    SvaraRadera