söndag 28 augusti 2011

Mat

Alltså, är det nåt jag är bra på så är det att laga mat. Förmodligen en gemensam nämnare för de flesta ätstörda. Men jag måste ändå sträcka på mig och faktiskt skryta om mig själv, jag är BRA, nä jag är BÄST på att laga mat. Kaxigt va?

Lagade köttbullar till familjen idag, hemlagat är en självklarhet, halvfabrikat går bort. Vem gillar färdiga köttbullar ens? De kan ju t o m studsa. Smaklösa är de dessutom.

Vill man göra en av mina varianter på köttbullar så gör man så här:

Blanda Ströbröd (uppskattningsvis knappt en dl med mjölk så det blir en simmig sås) låt stå några minuter
Ner med 1 ägg (det ska vara som en lös smet, är det för löst ner med mer ströbröd, är det för tjockt ner med mer mjölk)
Krydda med mkt salt och peppar, pepparmix med rostad vitlök och muskot.
Blanda ner strimlad soltorkad tomat
Ner med smulad fetaost (riktig! ingen fejk, utan det ska vara med får/get)
Riv en gullök o blanda i
Hacka färsk basilika o blanda i
500g finmald nötfärs

Smaka av med ordentligt med salt, färsen "sväljer" mkt salt.... (den här degen kan jag äta utan att steka)

Stek på låg temp i riktigt smör.

Såååå goda! Orkar man inte rulla bullar kan man ju göra dem som biffar.


Kanske ska lägga in mer sånt här i bloggen. Enda jag kan tänka på är ju ändå mat.

(tyvärr vågade jag inte äta dem själv, att smaka av köttfärsröran blev ist det enda jag "fick" äta)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar