onsdag 15 augusti 2012

5 år

Idag är en stor dag!


Idag är det 5 år sedan mitt första barn såg världens ljus. Första gången jag fick uppleva känslan av att älska någon helt kravlöst och på ett sådant sätt som inte ens går att föreställa sig innan man själv är i den situationen. För 5 år sedan blev jag för första gången något så stort som en mor.


Förlossningen var okomplicerad och snabb, egentligen för snabb då grabben halkade ner lite för snabbt i början - vilket resulterade i en knäckt svanskota. Bedövning hanns inte med, lustgasen var hemsk och det var bara ett par andetag innan värsta värkarna som jag provade lite. Bedövning kommer jag med andra ord rekommendera varmt till alla andra blivande mammor, även om jag själv valde bort det även när jag födde dottern, ja jag har många korkade val i min vägren.


Men jag hade tur, var lyckligt lottad som hade det så enkelt ändå. Kanske var det en liten belöning för hur det hela hade startat. Med 4 missfall i bagaget och medverkan i en pilotstudie mot tidiga upprepade missfall så var våra känslor kanske lite annorlunda. Missfallen är dock de bästa som hänt oss, utan dem hade vi kanske inte fått känna den tacksamheten som vi gjorde, gör. Vi hade kanske tagit det lite lättare, tagit det lite mer för givet. Precis som man normalt sett gör när man inte tvingas genom prövningar.



Prövningar kan kännas olustiga, men det är ofta prövningarna som tar oss ett steg till, ett steg upp och utvecklar oss på nivåer som vi kanske från början inte trodde fanns. För på samma sätt vill jag ändå fortfarande betona att hur överjävligt det många gånger har varit med mina ätstörningar så har det ändå varit något som har utvecklat mig, prövat mig och faktiskt låtit mig ta kliv ifrån förgivettagandet.


För att komma till den insikten måste man ta tag i prövningen, inte stå still och stampa utan faktiskt agera. Det gör ONT fysiskt som psykiskt att bli frisk. Det spelar ingen roll vilket utgångsläge du har, normalvikt, undervikt, övervikt... Det gör ont, men det går och det tar en som person till en större dimension av tankar. 


Det är värt det!




Grattis min fantastiska Måns på din 5-års dag!!


.

2 kommentarer:

  1. Grattis till vackra femåringen och till hans likaledes vackra mamma!
    Själv ska man fixa sin sexårings fjärde födelsedagskalas för i år nu till helgen. Släkt på två håll har sin nackdelar (eller fördelar, om man frågar den tårtälskande sonen förstås) ;).

    Visst gör det ont att bli frisk alltid och även om jag hellre hade haft åtminstone den andra ronden med bulimin ogjord så har sjukdomen fört med sig lärdomar som jag inte hade fått annars.

    Hoppas ni får har en riktigt härlig, solig och rolig dag såhär på femårsdagen!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastikt söt liten kille. Grattis till honom i efterskott!

    SvaraRadera