onsdag 1 augusti 2012

Semesterkoma


Nej jag har inte gått under jord... jag har inte slutat blogga och jag lever i allra högsta grad.


En välförtjänt bloggpaus har varit både nödvändig som oundviklig. Tid framför datorn när vi alla är hemma tillsammans är lågt prioriterat, men jag har saknat det och det har kliat i fingrarna kan jag lova!


Sommaren har hittills varit den bästa på väldigt länge. Förra sommaren var ju som ni redan vet katastrof, alla tankar och allt beteende cirkulerade runt viktnedgång, förbud och tvång. Den här sommaren har förvisso även den innehållit diverse delar av detsamma men det har inte styrt mig fullständigt, det har inte närts och matats med energi - energin har jag tagit till mig själv och min familj.


Även om vikten har stått still länge nu och jag har en mängd kompensationsbeteenden som fortfarande är svåra att rubba så känner jag mig mer levande än på länge. Jag har kommit till en punkt där jag faktiskt börjat fundera över och rentav kanske acceptera att det här sjuka kanske inte till fullo kommer lämna mitt liv. Jag tror egentligen inte på att anorexin kan vara kronisk, men det är oerhört många delar i mitt tankemönster som funnits redan från barnsben och fram till nu.


Däremot är jag helt övertygad om att jag kommer bli fri, kanske inte på det sätt jag önskat från början, men ändå fri. Jag kommer ha, jag  har kontroll över mitt liv. Allt kanske aldrig blir perfekt, men definiera då perfekt tänker jag. Deala med sjuka tankar låter osunt, men till viss del får man kanske erkänna att de kanske alltid kommer finnas där, till viss del. Däremot behöver de inte näras, matas, gödas, ges luft. De behöver inte ta mest plats och de får aldrig någonsin regera mitt liv och mina val.


Nu vet jag att jag med säkerhet låter flummig, ska jag acceptera att sjukdomen, att ätstörda tankar kommer vara en del av mig för alltid? Kanske, inte deala med dem som sagt, inte nära dem, utan låta dem vara, acceptera att de är en så stor del av mitt liv att jag måste inse att om jag ska strida med dem konstant så kommer jag aldrig bli fri,  kampen kan bli livslång. Det finns fler sätt att vinna en strid än att stånga sig blodig.




På tal om något helt annat. London!!!


På fredag sätter vi oss på flyget ner till storstadspulsen mitt i ett osande OS. Maken har bokat en svit på Sloane Square nära Hyde Park och jäklar vad vi ska vältra oss i lyx, egentid och framförallt Fantomen. En dröm som äntligen går i uppfyllelse!! Så har ni några sista tips på vad som är ett absolut måste under en weekend i London, fram med dem omgående!






De få dagar som solen kikat fram har vi lapat av den, jag har med tårar och ont i bröstet gått till stranden i bikini, men jag har gjort det!! Sonen har lärt sig skjuta båge och det anas talang...



Anders och jag har slappnat av, spårat ut, flummat och haft så himla roligt. Vi som par är bara bäst! En del av det röda har fått glida ner genom våra strupar och fått sätta en röd kant runt en grillfri sommar, istället har det blivit ostar, oliver och spanska korvar, inomhus.





Och jag... känner mig faktiskt glad, även om jag många stunder inte orkar uttrycka det. 


(Fler bilder från sommaren finns på Instagram)


.

12 kommentarer:

  1. Skönt att höra från dig Hanna! Och jag känner så väl igen mig i dina funderingar kring de ätstörda, självkritiska tankarna.

    Härliga semesterbilder och jag önskar er en riktigt, riktigt härlig Londonresa! Min man är i Tyskland under några dagar framöver och jag längtar halvt ihjäl mig efter honom redan efter några timmar. Känner mig lite halv utan honom helt enkelt.

    KRAM!

    SvaraRadera
  2. DU KOMMER KUNNA BLI HELT FRISK och UTAN ALLA sjuka tankar! Vill säga igen att jag fullständigt har avgudat dig och ditt sätt att tänka med att bli HELT frisk, eftersom det liknat mitt egna så mycket. Själv har jag också haft en bättre sommar än på länge, och fått tankarna på att "okej, kanske jag ska nöja mig nu", "kanske det är såhär livet är"... MEN innerst inne jag tror inte på de tankarna. Jag tror helt enkelt att det är den sista delen av sjukdomen som försöker hålla mig kvar, även om det bara är till en liten del. Tror att det är just det som är det svåraste att komma ifrån, att våga släppa HELT.

    Du har ju ditt eget val, men fortsätt tro på att du kommer klara dig ur det helt, OAVSETT hur länge du hamnat leva med tankarna. Bryt, utmana, ät ordentligt EXTRA -bara-för-att-, och gör de mest galna saker i matväg du bara kan. Jag är helt säker på att det kommer göra dig helt frisk (och mig också för den delen.. :)

    Kram!

    Ps! Vore roligt att ha mail kontakt någongång.. :)

    SvaraRadera
  3. Åhh men TACK fina och jag tror på allt du säger!! O du... MAILA mig, jag har varit urkass nu under semestern på att svara men sen så!! Har mer än gärna kontakt!!!

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Välkommen tillbaka :)

    Känner igen mig i så mycket...Tänker också mycket på om jag skall acceptera att det aldrig kommer att bli helt bra. Men sjukdomen skall inte styra mitt liv. Är så otroligt less över det :(! Kanske måste acceptera att man kan äta utan att tänka. Känner just nu otroligt mycket för att bara "kasta" mig ut i verkligheten.

    Har förövrigt själv en liten pause i bloggandet. För jag kan faktiskt erkänna att jag inte är tipp topp just nu och det beror en hel del på att jag funderar mycket på hur vill jag fortsätta mitt liv?

    Ta hand om dig och ha en UNDERBAR resa.
    Kram

    P.S Glöm inte säga till om ni är i GBG D.S

    SvaraRadera
  5. Härligt o höra från dig igen.
    O härligt att du har en så bra semester. Jag imponeras över din förmåga att fokusera på det positiva. Att vara lycklig för det du har.
    Jag tror dock att det är helt frisk som gäller. Även om det känns långt bort just nu. Har tillåtit mig att bli halv frisk i 16 år nu. Men faller alltid tillbaka. Den här gången hårdare än någonsin. Så nu vet jag att för min del är det bara helt fri som räknas. Vet dock inte helt vad det ska inkludera.
    Kram lilla jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halvfrisk fungerar inte... det är jag helt och hållet med på!! Men till viss del kanske man måste inse att man har en ryggsäck och den påverkar... eller rättare sagt den existerar... därmed inte sagt att den ska styra <3

      Radera
  6. Jag förstår att du tänker som du gör just nu. Att det kan finnas tvivel på om man kan komma hela vägen. Men ändå tror jag, att verkligt, verkligt fri är du först när du lämnat det sjuka. Att leva med det sjuka och samtidigt vara helt fri är svårt. Men man får ta en bit i sänder, step by step...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Step by step... helt riktigt... det kan inte gå så fort som man vill alltid och det är heller inte det som räknas.... det viktiga är att vindarna blåser åt rätt håll...

      Radera
  7. Vi tror att kontroll är lösningen. Men vi lurar bara oss själva om vi tror att vi kan kontrollera våra liv. Vi kan ha en vision och passion och leva efter denna men vi har ingen kontroll. Vem vet vad som händer i morgon? Eller om 1 timma? Vi torr att vi vet men sanningen är att vi inte vet. Jag tror att problemet för många av oss som har eller har haft ätstörningar är att vi är kontrollfreaks. Så det handlar om att släppa på kontrollen. Att vara ödmjuka och se att vi inte har alla svar men att vi kan lära oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant!! Ödmjukhet is the shit!! SVÅRT men så viktigt.... insikt...

      Radera
  8. Jag är säker på att du klarar sig. Allt handlar bara om att verkligen vilja bli frisk. Jag klarade det, men räkna med att det ta tid, men det belönar sig verkligen på alla sätt och vis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla <3 det får nog ta den tid det tar, som jag sagt i andra svar - det viktiga är inte att det går fort utan att det går, åt rätt håll <3

      Radera