torsdag 9 augusti 2012

Frisk - Fri - Medvetenhet - Acceptans

Jomen det debatteras ständigt...


Vad är fri för dig, vad är fri för mig.... det skiljer givetvis!! Sen finns det ett flertal gemensamma paralleller, såklart. Däremot är jag helt emot sjukvårdens krav på "friskvikt"... det borde snarare finnas ett krav på friskmående. En välmående person får automatiskt en frisk kropp, en kropp som hittar sin egen friskvikt, sin biologiska vikt. Givetvis finns det personer som behöver hjälp att nå en högre vikt, ibland rent av pressa upp den, men det är en annan fråga.


Man kan ha en frisk vikt men ändå vara sjuk, sjukdomen har sin grund och botten i tanken, i hjärnan. Vikten är bara ett av många symptom på hur en viss typ av ätstörning uttrycker sig, i de allra flesta fall syns det inte. Skammen finns där oavsett, den har heller inget ansikte.


Endel är friska vid ett bmi på 26, andra på 22, vissa på 20... det finns inga siffror för frisk, det finns bara mående. Dock kan även jag hålla med om att det finns gränser... gränser som är satta av vården är inte helt fel ute men är ändå inte individanpassade. Så vart min gräns går, vart din går, det är upp till en själv att känna, utan att anpassa sig efter krav, förväntningar eller önskemål om att gräset skulle vara grönare på den andra sidan - för det vet vi mycket väl att det inte är.


Jag vet att jag är motarbetad när det gäller vissa tankar och det är helt OK.  Jag kommer kanske aldrig bli frisk i övre gränsen av skalan... jag skiter i den helt enkelt. Som att förneka att jag varit sjuk. Jag kommer förmodligen alltid tänka på maten som något speciellt, även om jag inte agerar därefter. Jag kommer ha en ryggsäck som jag själv tycker mig tro att jag har stor nytta av. Jag kommer aldrig glömma...


Flertalet påtalar att det handlar om kontroll, vilket är sant. Det är en sjuk sjuk sanning i sjukdomen att man tror på den.  Man luras, narras och bedras av den. Men det är i sig ingen sanning, utan en falsk sådan. Däremot betyder det inte att jag som frisk inte kan känna mig tjock, ha en dålig dag, inte orka äta upp  eller annat en dag, det är ett normalt friskt beteende så länge det inte går till överdrift eller styr mitt liv.


Man kan ha kontroll över sitt liv, sitt mående och sitt ätande utan att för den delen vara osund eller sjuk. Jag kommer alltid veta vad som är hälsosamt för kroppen, men jag är också medveten om vad som är hälsosamt för själen, en faktor som sällan räknas in i dagens ytliga ideal... Allt är OK men inte ALLTID är mitt motto.... Sen är tiden en viktig faktor, man blir inte frisk, inte fri på ett kick.... särskilt inte om halva livet varit präglat av sjuka tankar. Man måste låta det få ta sin tid... en sak i taget.


Mina förväntningar är inte längre att bli frisk fort som fan. Inte heller att inbilla mig att min relation till mat och kropp någonsin kommer vara helt oklanderlig. Jag förväntar mig inte längre att jag aldrig kommer vara helt fri från kompensationsbeteenden, åtminstone inte de som faktiskt inte påverkar mig negativt i korta loppet - de som inte göder mina sjuka tankar och som får ett för stort utrymme för att kunna leva fullt ut.


Däremot förväntar jag mig att få leva mitt liv, utan sjukdom. Trots sjuka tankar kommer jag ta det till en annan nivå, medvetet. Jag vet att min relation och mina krav på perfektion är ouppnåeliga, jag kommer inte kunna radera dem, men jag kan låta dem bero


Jag har fortfarande inte kommit ur cirkeln av önskan av att gå ner i vikt, jag har än inte kunnat sluta väga mig. Men jag har gjort stora, då menar jag stora, framsteg. Medvetna val, medvetenhet. Kanske är det just medvetenheten som är acceptans?





En glad och trött Hanna, sittandes på Sloane Square efter 6 timmars resa dörr till dörr. Lite bilder från London får ni i nästa inlägg... Måste jag få säga att det var över förväntan!!


.

5 kommentarer:

  1. Du är lika vacker som du är klok o analytisk.
    Dina texter ger så mycket mer än bara en snabb läsning. De ger utrymme att tänka och reflektera.
    Reflektera på hur just jag vill leva mitt liv.
    Hur jag väljer att använda min tid. Hur ofta jag väljer att lyssna på inre röster. Ibland känns det dock som jag inte hinner välja utan bara gör.
    Men just nu spelar det mindre roll för jag är iallafall medveten om mina brister och jag är mer o mer ärlig mot mig själv.
    Jag är inte alltid ärlig mot min omgivning men jag är ärlig mot mig själv. Jag stannar upp och resonerar med mig själv när det blivit fel.
    Jag vågar till och med erkänna för mig själv att det ibland blir träning när jag borde låtit känslorna få ta sin plats. Och som du så klokt skriver så behöver det inte gå skit snabbt o bli
    frisk. För det viktiga är att jag hinner med hinner förstå och hinner reflektera varför och hur jag kan göra annorlunda för att må bra. För att få ett lugn, en trygghet och en självkänsla jag är stolt över. Jag ska inte vara bäst inte starkast inte smartast men jag ska vara jag och jag ska vara det med glädje o stolthet.
    överäta? för dina kloka ord och reflektioner du är en inspirerande person som vågar dela dina tankar med oss andra.

    Kul att resan blev lyckad.
    Lev väl o var rädd om dig
    Kram lilla jag

    SvaraRadera
  2. Hm ska vara tack för dina kloka ord och reflektioner.

    SvaraRadera
  3. Hej fina du! Eftersom mitt lördagsglas ser ut ungefär som det du håller på bilden kände jag att det var dags att skriva igen. Mest för att förklara varför jag INTE skrivit på ett tag:
    Jag förstår nog hur du tänker och känner och menar med det här med frisk och fri. Samtidigt ville jag själv inte ge mig in på de tankebanorna. Kanske kommer jag också dit en gång (har ju trots allt varit sjuk kortare tid än du, om än alldeles för länge), men just nu vill jag ändå tro att allt bara ska vara borta en vacker dag.
    Hur då? Nä, det vet jag inte. Jag kan ju ännu mindre tänka mig hur det skulle vara, än tänka att det blir som du förespråkar.

    Och för att vara helt ärlig: just nu är jag inne i en alldeles för äs-nostalgisk period (sakna nåt så destruktivt? och innan man ens sagt hejdå helt och hållet? japp, alldeles möjligt tydligen). Och att du skriver att du inte ska släppa det helt blinkar i mina ögon som: "Hanna får stanna kvar där. Hanna får vara lite lagom underviktig och matkontrollerad. Orättvist!".
    Låter säkert helt galet. Vilket det ju också är (även om vi idag säger "psykisk ohälsa" istället för "galen" ;-) )

    Men jag vet ju att det inte är så du menar. Och att du säkert har rätt på många punkter.
    Eller, det spelar ju ingen roll - du ska ju bara göra vad som är rätt för DIG.

    Ser fram emot London-bilder (även om DET skriker ännu mer "orättvist!!!" ;-) )

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA du uppfattar det helt fel... jag tänker inte acceptera undervikt, inte ett liv av ätstördhet... däremot kommer jag få leva med att vissa tankar finns där...

      Jag kommer alltid vara medveten om maten, tänka... veta och ha känslor runt maten som kanske inte alltid är sunda...

      Däremot kommer jag inte styras av tankarna... jag kommer inte tillåta mig vara så kontrollerad som sjuk, inte låta det styra mitt liv... en tanke är just en tanke, inget mer...

      Söt du är fina.... KRAM o du, ÅK till london, du kommer älska det!! Har ett hett hotelltips om du vill ha!! Inte det vi bodde på dock men ett bättre!!

      Radera
  4. Jag är ju helt övertygad att du också kan komma till en tid i livet när du inte längre tycker att maten är laddad, du behöver inte ha känslor kring maten som inte är sunda. Det finns ingen anledning att du inte skulle kunna komma så långt i ditt tillfrisknande, även om man får ta step by step...

    Vackra du-vilken fin bild på dig!

    SvaraRadera