fredag 7 september 2012

Berika livet

Berika livet, ja det kan man göra på många sätt.


Just nu är jag inne i en kontrollfas, jag tar kommandot över familjens ekonomi, jag styr och jag ställer som jag gjort tidigare. Jag är åter i mitt forna jag när det kommer till den biten. Kalla mig Nero om ni vill, men det krävs...


Idag har jag shoppat... EN BIL... ingen liten shopping va? 


                      


Här är min fina nya kärlek. Min forna Honda Cr-V är bedragen och utbytt mot en yngre modell. En modell som ger mer avkastning för investeringen, ja ni fattar. Hon är dyrare men har samma månatliga fasta kostnad. Den rörliga kostnaden mer än halveras samtidigt som både säkerhet och trygghet ökar. Totalt sett är hon alltså mer ekonomisk och dessutom miljövänlig - självklart väljer jag miljöbil. Jag är kär.


Så... det är det jag menar med kontroll i mitt fall. Ordning på torpet och ett rikt liv är så oerhört omfattande. Grunden är viktigast, insidan. Men man ska inte för den delen förakta utsidan. Det totala är det som räknas i slutändan, debet och kredit eller hur det nu var när man minns tillbaks till den ekonomiska gymnasieexamen som jag aldrig utnyttjade utan ombildades i ett annat spår.



Falsk kontroll leder ingenvart mer än till fördärvet - sann kontroll kan leda precis dit du vill.





1 kommentar:

  1. Snyggt åk (även om jag inte skulle våga säga det högt om en japanare så att pappa hörde, jag är uppfostrad med att man hellre åker tunnelbana än i en Toyota ;))Själv önskar jag sällan att jag hade bil, men med nuvarande status på apostlahästarna trånar jag allt lite när jag går förbi Opel-handlaren på väg till affären!

    Jag tror på kontroll! På riktig, frisk kontroll. Och jag tror på dig, alltid!

    Helgkramar!

    SvaraRadera