torsdag 20 september 2012

Chokladräddning


Varenda gång jag räddar upp mig själv använder jag mig av choklad. God choklad i alla former. Man kan säga att choklad är en av mina livbåtar.


Jag vet inte riktigt varför jag får just chokladbegär när det är så här, det var likadant när jag var gravid med dottern - chokladbegäret då var dock nästan sjukligt.


Kanske är det tryptofanet i chokladen, en aminosyra, som tillverkar serotonin, som jag har begär efter? Serotonin är en signalsubstans som finns till största delen i mag-/tarmkanalen men även i hjärnan där den hjälper till att reglera humöret, sömnen. Serotoninet skapar välmående och är ett välkänt ämne i brancher som pysslar med antidepressiva läkemedel. Så var det sagt, choklad är medicin. Kanske inte den supersötade men det finns många goda bra chokladsorter.





Mmmm denna var kalasgod! Prova! Dock har den kanske lite väl mycket socker i sig om man ska se till enbart kakaons nyttigheter, men det som är bra för själen är bra för kroppen på ett eller annat sätt, right.


Sen ska man veta när folk håller på och propagerar om hur nyttigt det är just med den mörka chokladen, som jag själv annars föredrar, är att ALL mörk choklad inte är nyttig. Ibland tar tillverkarna bort flavonoiderna, som skapar bitterheten, för smakens skull.

Sen kan man ytterligare lägga till att socker är inte livsfarligt, inget man bör överkonsumera men heller inget man ska vara rädd för. Idag skräms vi av socker som om det vore gift, i mindre mängder är detta självklart inte sant.


.
.

2 kommentarer:

  1. Va härligt att du hittat din livbåt och medicin.
    Jag tror att din medicin trotts lite högre sockerhalt gör dig både gladare och får dig att må bättre än kemiska mediciner.

    Ibland behöver man ju inte veta exakt varför man använder sig av något bara man vet att mår bra av det.

    Hoppas besöket hos T gick bra idag.

    Lev väl och var rädd om dig
    Kram lilla jag

    SvaraRadera
  2. Magnesiumbrist? Äter en bit mörk choklad varje dag för att det är gott. Hur långt ner i träsket jag än varit har den.biten av någon anledning alltid gått ner. Ibland drabbas jag av ett enormt chokladsug utöver det vanliga och i nio fall av tio har det berott på magnesiumbrist. Lika säkert som PMS.... Spelar egentligen ingen roll. Ät o njut. Min favorit är den med havssalt, men den med honung och chili är inte fy skam den heller.

    //Maaria

    SvaraRadera