fredag 28 september 2012

Fy Fan vad jag är BRA


haha det är en fras som verkligen tar emot att uttrycka... främst att känna! Men ändå...

Vilken dag jag har haft idag! En så jäkla BRA dag!! Fredagen till trots har jag jobbat, jag är ju ledig fredagar året ut som det ser ut, men det finns undantag. Idag var det en kollega som behövde ledigheten mer än jag och jag hoppar faktiskt gladeligen in när det behövs.


Idag var dessutom premiären för min allra första dejt med en bloggläsare, en underbart vacker kvinna som jag mailat med ett tag och vi har stämt träff, avbokat, stämt igen... men så äntligen, idag blev det av! Fatta vad nervös man var!! Jag tackar min lyckliga stjärna för att jag kommit ur värsta jämförelsenojjan, en rädsla som heter duga och som är en stor del av denna sjukdom. Man jämför sig givetvis inte med gemene man utan med dem som ögonen utser, ja ni som vet, ja ni vet vad jag pratar om. Jag har kommit förbi!! Fy fan vad jag är bra!


Tack E för en dejt med dig, ser fram emot en ny dejt snart igen, din tur att utmana mig!


Igår kom dessutom första numret av c/o hannah&amanda ut i butik, jag är med! Känns helt galet och faktiskt  lite "fel". Vi är tre kvinnor, en som har drabbats av bröstcancer, en som blivit våldtagen... och så jag. Jag känner mig malplacerad. De andra kvinnorna har verkligen varit igenom något anmärkningsvärt, något stort, viktigt och värt att belysa. Jag känner mig liten. Jag känner att min story inte passar in, inte är viktig nog. MEN.


Det är så det fungerar, den här jäkla sjukdomen och sjukdomsbilden. Det spelar ingen roll hur sjuk jag har varit mentalt eller fysiskt. Man är aldrig sjuk nog, aldrig smal nog, aldrig "där". Men ändå, det är viktigt att belysa ätstörningar i vuxen ålder. Vi är så många, tyvärr. De flesta är normalviktiga men ingen är ju sjuk förrän de är smala nog, anorektiska och tunna, döende och på gränsen - DÅ räknas det. Tyvärr kan man aldrig se det, inse det även om man är där. Sjukdomen sitter inte i vikten utan i tanken. DET är det som ingen inser, de oinsatta såväl dom de sjuka... ingen duger i denna sjukdom, ingen är sjuk nog.


Jag har ett par stora utmaningar kvar för att en gång för alla lämna detta bakom mig. Jag måste hantera min stress på ett annat sätt än det enda jag kan idag. Jag måste sluta värdera mig efter siffror och därmed bränna vågen en gång för alla. Jag kan inte sticka under stol med att jag är livrädd, rädd att tappa kontrollen. Men jag kan inte vara annat än ärlig, vägen är inte rak men det är ändå ingen ursäkt.





Ikväll som många numer görs kvällen lite extra, eftersom det är fredag är det lite vin och en god spansk tapas som gäller... man har inget att förlora, bara att vinna!




Gahhh är detta JAG??????




För att göra en passus, krockar ni med denna dryck KÖP!! Igår var jag förbi ica MAXI och de hade fullt lager, idag var den slut -som vanligt... Den är grym!!



10 kommentarer:

  1. Ska fundera ut en bra utmaning för oss båda... Tack för det suveräna lunchsällskapet!

    SvaraRadera
  2. Ja, fy fan vad du är bra! Och det är ju precis som rubriken på artikeln (måste köpa tidningen, no doubt!) - du har _inte_ valt din sjukdom, lika lite som de som drabbats av cancer har valt att göra det.

    Fredagskram

    SvaraRadera
  3. Spännande med möte med en bloggläsare!

    Men det är ju verkligen så, att man är verkligen sjuk oavsett vikt. Det är ju precis så det är, att en ätstörning inte sitter i vikten.

    Hanna, ut med vågen! Inte finns den väl kvar i ert hem? Om ja, ut med den i helgen-en gång för alla!

    SvaraRadera
  4. Va härligt att du hade en så lyckad fredag.

    Förstår att det var nervöst innan lunchen med E men så modiga ni var som genomförde den. Och så underbart att den blev så lyckad. Det tycker jag är att vinna över det sjuka och utmana sig själv. Härligt jobbat till er båda.

    Sjukdomen är som den är bitter, falsk och girig inget att vilja stanna kvar i. Men inget jag vill ha ogjort. Det är en erfarenhet som gjort och fortfarande gör mig till den jag är och på sikt vill vara. Envis, modig, stark, ödmjuk, glad och levande.
    Att uppskatta dagar när jag känner mig just så är något jag fått av denna erfarenhet. Och det vill jag inte vara utan.

    Släng vågen och fortsätt leva förändra och känna glädje och lycka.
    Fortsätt kämpa alla bra
    Kram lilla jag

    SvaraRadera
  5. Åh vad fin du är! Och du är grym på att våga utmana dig. UT med vågen. Min våg åker snart ut! Och sedan vill jag ALDRIG mer att den skall komma in i mitt hus....
    Trevligt med en träff med en bloggläsare :)

    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Du skulle inte kunna fota texten lite närmare så man kan läsa? ^^,

    SvaraRadera