torsdag 17 maj 2012

Frånvarande


Flåt! Jag vet att jag varit, är, enormt frånvarande. Får man skylla på att jobb och familj tagit mycket tid denna vecka, allergin blomstrar och gör mig helt nedstämd och energilös. 



Men nya naglar har jag iallafall hunnit införskaffa!



Jag är ju som bekant helt anti allt vad dieter heter och anser att måltidsersättningar är skit och utnyttjande av människors okunskap om normal, sund kosthållning.Men att använda sig av en sådan här smoothie som mellanmål, varför inte? Fick en totaldipp i blodsockret efter en lång dag på SU, som bekant bjuds det på bullar och kaffe men ingen riktig näringsrik ersättare, inget bra mellis. Jag får skylla mig själv som inte hade med mig något heller för den delen. Sen gick jag på högvarv inne på ICA, hitta snabbt mellis som täcker upp de flesta näringsbitarna. Hur anti jag än är dessa måltidsersättare, så fick det bli ett mellis, bättre som just det, eller vad tycker ni? Vilka snabba mellis har ni som man kan äta i bilen med en hand på väg hem? 

Sen måste jag slå ett slag för Lokas nya vatten! Så gott!! Den här med jordgubb/lakrits smakar nästan som hallonlakritsskalle, de där godisarna ni vet. Den med banan var lite sisådär dock, men jag gillar inte banan direkt så jag ska inte dissa den för det.





Sen har det blivit lite grill. Jag älskar grill och den här sommaren ska det grillas igen allt som inte grillades förra sommaren. Lax, makrill, entrecote och alltid de kära sparrisarna.


Har endel att ta igen och det ser jag fram emot, så dela med er av era bästa grilltips till mig!


.

12 kommentarer:

  1. Jag är så anti mot allt sånt där att det inte ens får funka som mellis för mig. Då är en banan bättre tycker jag. Men gillar du inte banan var det ju samtidigt inget bra tips...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samtidigt ett bra tips antar jag att du menar... anledningen att jag uteslöt banan är dels för att jag inte är så förtjust i banan, dels för att den inte innehåller varken fett eller protein... <3

      Radera
    2. Menade att det var ju inget bra tips att tipsa om banan.... då du skrev att du inte var förtjust i banan.

      Radera
  2. Jag blir spyfärdig bara jag ser en måltidsersättning, tycker hela industrin är så nasty. Jag är ingen mellanmålsmänniska, så jag har inte mkt till input att komma med där, men jag ser fram emot mkt grillande i sommar! Kött, champinjoner och paprika med vitlöksost - yum!

    sv: Maken, den dåren, kom hem och sa att han måste andas fel, för han blev så trött av att jogga. Tacka fan för det, dåren hade öst på som en annan träningsnörd och klockat 4:30. "Jogga" var det ja ;). Sonen lullade efter och blev sur för att han inte kom först förstås.

    Kram <3

    SvaraRadera
  3. Håller med är också helt anti alla diet produkter, känns så sjukt! En smoothie är ett tips!

    SvaraRadera
  4. Jag skiljer mig nog från ovanstående i och med att dessa produkter inte framkallar några "aldrig!"-reaktioner hos mig. Ja, jag tycker det är helt fel att ERSÄTTA mat med en godisbar eller milkshake-flaska. Men att använda det som TILLÄGG? Varför inte? Som svag för allt sött har jag (redan innan jag blev sjuk) ibland köpt både Nutrilett och Naturdiet och allt vad de heter som goda snacks. Visst, kanske har tanken funnit där att de är lite bättre än en Mars och en Coca-cola... men det är de ju också! ;-) (Som du säger, innehåller alla näringsämnen och vitaminer etc.) Och jag tycker seriöst att de är rätt goda... *borde skämmas?". Dessutom lättillgängligt format, precis som du upptäckte i din hast.

    På senaste tiden har ju media påpekat hur "onyttiga" alla sådana här produkter är. Tyvärr menar de ju i sockerhalt mätt - inte hur onyttigt det är att skippa vanliga mat... Synd att det ska vara sånt fokus, tycker jag. Och fram för lite rosa smoothie som mellanmål! :-)

    (i övrigt är jag kass på mellis-tips, då jag alltid hellre har ätit sällan och mycket... helt fel, jag vet... men jag vet också att jag ska sluta lyssna på "fel" när det gäller att äta!)

    p.s. be inte om ursäkt för frånvaro, bloggen är inte en skyldighet. vi som vill väntar glatt på nästa inlägg! d.s.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Föresten, jag är jag som "brukar" skriva långa anonyma inlägg. Borde kanske skaffa mig ett bättre alias snart? :-)

      Radera
  5. Jag brukar ta smothies som snabba mellisar, finns ju att köpa i affären. I för sig inte liak goda som egen gjorda men det funkar ju. :)

    SvaraRadera
  6. Läste något test om Naturdiet och andra måltidsersättningar, de är inte alls så nyttiga som det framstår. I testet kom fram att de i själva verket innehåller mycket socker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant, de innehåller generellt mkt socker och de är ur den synvinkeln inte särskilt "nyttiga" MEN även vanliga smoothies innehåller mkt socker.

      Iallafall.. oavsett sockret så anser jag att dessa måltidsersättare passar som just mellis, men absolut inte att ersätta en normal måltid.

      Håller därför med... fungerar som mellis JA, måltid NEJ...

      Radera
  7. Ville bara hålla med ovanstående. Be inte om ursäkt för frånvaron, du kanske sitter och väntar på din själ. Den tål att väntas på...Det som är rätt för dig då det gäller mellis kanske passar sämre för någon annan. Om du känner igen dina "sjuktankar" och är ärlig med dig själv så tror jag att du själv känner vad som är ett bra mellis för dig. Är jag hemma är frukt eller smoothie ett bra mellis för mig. Brukar ploppa i ett ägg i smoothien då jag kan ha svårt att få i mig proteiner generelt. Märker ingen skillnad på smaken. Lycka till och kämpa på. Snygga naglar förresten.

    SvaraRadera