fredag 25 maj 2012

Idag blir en bra dag

Jag väljer att den här dagen ska bli en bra dag!


En morgon som startar med sol, 16 plus innan klockan är 8, ett fågelliv utan dess like. Barnen på förskolan och dagen är min. Det kan vara sämre ska jag säga.


Fullt schema har jag dock alltid, planering och organisation ligger ju för mig. I eftermiddag kommer en kär svåger med sina pojkar = barnvakt. Medans vi vuxna kan få egentid kommer barnen roa sig på egen hand, väldans skönt att slippa vara lektant, något som däremot inte ligger för mig.


Ikväll ska det givetvis grillas, jag har ju en hel del att grilla igen och det tänker jag ta igen med råge kan jag lova. På menyn idag står entrecote med chimichurri. Chimichurri är något ni måste prova om ni inte redan har gjort så. Det är en smakexplosition i munnen kan jag lova.


Man kan med största säkerhet göra den på lite olika sätt men så här gör jag:

2 krukor persilja, 2 krukor mynta....
1 mild färsk chili
2-3 vitlöksklyftor

Allt hackas fint fint...  sen gör man en vinägrette som hälls över, jag gör min på olivolja, äppelcidervinäger (alt pressad citron/lime) och örtsalt.


Såsen/marinaden kommer ursprungligen från argentina, uruguay om jag inte är helt ute och cyklar. Grymt gott till grillat kött, nötkött om man frågar mig.



Alltså, jag gillar egentligen inte myntan, mintsmaken, men just i denna kombon, med persiljan, vitlöken och chilin så händer något. 


Glöm inte förra inläggets ställa Hanna mot väggen, fråga på och det behöver inte alls vara ätstörningsrelaterat. 


.

3 kommentarer:

  1. Härligt med grillning! Vi måste köra igång vår nya klotgrill någon dag, men eftersom vi har inglasad balkong måste vi släpa ut allting till en stenhäll i närheten om det ska bli något av det, så vi sparar nog grillningen till helgen.

    sv: Ja! Visst är det lite grann som om livet får en nystart och det uppskattar jag verkligen.

    Ha en underbar dag i den tryckande värmen. Jag har satt på mig träningslinne redan nu, springa eller inte springa - svetten kommer att rinna oavsett ;)!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Va kul - läste nyligen en variant på detta recept i DN och blev sugen på att testa. Är inte så mycket för såser och marinade, men örter, vitlök och chili funkar ju alltid. I tidningen var tipset till olika grillade fiskar (jag äter inte kött). Eftersom den åkte i pappersåtervinningen utan att jag tänkte på det blir det perfekt att testa din variant!

    p.s. skönt att höra att du inte heller är lektants-mamman! d.s.

    SvaraRadera
  3. Hoppas du haft en bra dag!
    Ska absout testa ditt recept!
    Kram

    SvaraRadera