onsdag 2 maj 2012

Nya bilder

Jomen så är det, man måste lära sig att se sig själv ur ett annat perspektiv, med nya bilder.


Hela den här sjukdomsskiten, vilken ätstörning what so ever, har i grunden en skev självbild och en helt felaktig spegelbild. Man ser en sak och verkligheten är en annan. Man styrs av negativa tankar som i sin tur skapar en inre bild, en sjuk och felaktig sådan men som ändå blir en form av sanning.


I det här fallet har jag oerhört mycket kvar att jobba på. I 17 år har jag gett mig själv felaktiga bilder, felaktiga krav och ideal och en helt skev syn på mig själv. Jag kan absolut inte sticka under stol med att jag även dömer andra, tyvärr, men mig själv dömer jag hårdare än hårdast och ingen är så misslyckad utåt sett som just jag allt som oftast. Mina krav och min ribba ligger högre än någon kan nå. Sjukt men sant.


Men därmed inte sagt att detta inte går att ändra, det handlar ju i slutändan ändå om just hjärntvätt. I början känns den fel, patetisk och skrattretande men sen blir den en sanning. Om det så är den negativa som den positiva. Där kan man välja, påverka och agera. Ändra, förändra.


Ett fint exempel är just idag, jag var ute och tränade, mådde hur bra som helst men det fanns vissa negativa tankar som poppade upp. "tänk om det syns hur tjock min mage är, den är ju alldeles uppblåst och fet hur mycket jag än försöker dra in den". Detta var alltså en tanke. Det finns många sätt att agera på den tanken, en sjuk sådan är att låta det gå ut över maten, ätandet och det totala måendet... ett annat är att tänka NYTT. "ja magen ser stor ut just nu, men hade inte mina andra kroppsdelar varit så jäkla små hade ju magen åtminstone varit proportiornerlig"


Våga ifrågasätta, tänk om, rätt och nytt, som jag så ofta säger. Det är inte värt att fastna i ett negativt ekorrhjul, det ger ingen glädje, ingen energi och ingen framtid. 




Hur tunn man än blir i en ätstörning så ser man det inte, för varje kilo man tappar växer man i sina egna bilder. Ifrågasätt, gå emot och våga leva. 


.

1 kommentar:

  1. Ja och ändå är det nog inte så att det finns någon annan är du som tycker att din mage ser stor ut. Det är dina tankar och känslor och inte verkligheten.

    SvaraRadera