måndag 21 maj 2012

Jag bestämmer själv

Lite sådär bråkig som Lotta på bråkmakargatan, kan själv, är faktiskt en rätt härlig känsla.


Jag är jag, jag känner mig inte alls särskilt ätstörd längre. Jag vet att jag har osunda tankar och vissa kompensationsbeteenden och beteenden kvar men det är inget som stör mig, inget som förstör mig och inget jag inte kommer kunna hantera. En bit i taget.


Det blev några härliga inlägg och åsikter angående förra inläggets mellanmål, gilla! Att skapa lite debatt, ifrågasätta och konfrontera är viktigt. Jag vidhåller att jag tycker att det är ett helt ok mellis med en av de såkallade måltidsersättarna. Visst, de innehåller en hel del socker men så gör även frukt och andra smoothies. Dock står jag för min åsikt om att de är helt förkastliga till de syfte de egentligen är menade för, att vara just måltidsersättare. Nyttiga som måltid är de absolut inte i mina ögon.


Det är stor skillnad på val som görs utifrån ett sjukdomsperspektiv och val som görs utifrån friskhet. Ibland kan resultatet bli detsamma, men tanken dit, valet. Frågan om vem som bestämmer. Jag vågar nog stå för att påstå att det är rent ohälsosamt att vara så extremt hälsosamma som så många vill leva upp till idag. Det som är nyttigt och hälsosamt för mig kanske inte är det för dig, det gäller att hitta sin egen väg utan att påverkas allt för mycket av allt vi impregneras med. 



Mina älsklingar 


Visst känns det att vi går mot ljusare tider... jag känner mig som en helt ny människa och på ett sätt är jag det. Jag blir aldrig någonsin gamla Hanna igen. Jag har omvärderat mycket och ifrågasätter mer. Acceptansen är dock en stötesten, men vem har sagt att livet ska vara lätt?



.

4 kommentarer:

  1. Jag tror det är helt nödvändigt att hitta sin egen väg i stället för att "go by the book" helt och hållet. "Vad är hälsa för mig och min familj?" i stället för "Vad säger majoriteten/livsmedelsverket/vegetarianerna/mina arbetskamrater?". En stor del av att bli frisk handlar om att "göra som man blir tillsagd" (äta mer/oftare/mer regelbundet/mer varierat), men att bli fri handlar om att hitta sig själv i myllret av motsägelsefulla budskap.
    Det måste inte finnas rätt och fel och "sunt förnuft" kan vara det mest missbrukade uttryck som finns.

    Visst går vi mot ljusare tider, i flera bemärkelser och det gör mig riktigt glad att du verkar ha kommit så långt. Friheten hägrar - hell yeah!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad jag gillar din Lotta på bråkmakargatan känsla. Så känner jag mig också ibland. Och det är en härlig känsla. Jag kan visst...

    Gillar också att du står på dig om melliset. Det är rätt för dig. Och du VET att det är rätt för dig. Det ligger friskhet i det också tycker jag. Håller med dig om att varför man väljer det är viktigt. Ibland är en enkel lösning vägen till ett bra och friskt beslut. Dessutom gillar jag tanken nästan rätt bättre än helt fel.

    Underbar bild på underbara skatter! De gör så att man orkar lite extra ibland, inte sant?

    Var rädd om dig och tack för att du delar med dig av dina tankar.

    SvaraRadera