fredag 23 november 2012

Diet?


Det här ordet är så laddat, Diet. Diet är i nästan alla sammanhang förknippat med bantning, bantning i sig är direkt knutet till smal som i sig är lika med lycklig.


Om man ser det för vad det egentligen är, så betyder diet kosthållning rakt av. Den mat man väljer att äta, de matvanor man har och väljer. Jag har alltid sagt att jag aldrig någonsin kommer gå på någon diet. Diet som då direkt är lika med viktnedgång, viktkontroll och regler. Förbud och en oanpassning efter banden mellan kropp och själ.


MEN


Jag har hittat ett sätt att äta och leva som jag älskar, som passar min kropp och min själ. Jag har knåpat ihop min egen diet med såväl faktabaserad kunskap som själslig sådan, lyssna på kroppen. Allt släppte där hos C för ett par månader sedan när vi kom överrens om att vissa saker ändrar man inte på med mig. Jag har sedan dess kännt mig mer avslappnad, frisk och FRI än på väldigt väldigt länge.


Nu har jag kommit till insikt om att jag missat, eller snarare blundat, för en "diet". Just för att den kallas diet, negativt laddat, fult och fel. Den mat jag väljer att äta, den kosthållning som gör mig lycklig såväl fysiskt som psykiskt passar in i en mall, ja allt gör ju det på ett eller annat sätt.


LCHQ



Alltså jag blir så lycklig och glad. Inte för att man måste sätta namn på de olika sätten att kosthålla, just för att det ger den negativa känslan, utan för att det här är nåt som jag verkligen kan stå för fullt ut - det är exakt så här jag lever och aldrig har jag kännt mig så frisk och fri som NU.







Frukosten idag var barnens val, ett härligt val tyckte både jag och A. Variation till det vi vanligtvis äter. Tomat och avocadosallad, med en frö/kärnblandning, olivolja, vinäger, örtsalt och kokta ägg.


Eftersom det är LCHQ som jag helt omedvetet har valt att äta så är det också detta jag fortsättningsvis kommer beröra i bloggen. Alla recept jag hittills delat med mig av är solklara LCHQ-val, och det kommer fler framöver! Sunda, friska och glada val utan tvångsmässiga regler.


För med detta kostval, mitt måbra val, har gjort att jag aldrig kännt mig just så Frisk och Fri någonsin. 

Livet börjar NU.



.

10 kommentarer:

  1. Ja, tänk att ordet diet har fått sådan laddning. Många förknippar ordet rakt av med pulversoppor och galna tredagarskurer. Härligt att du har hittat ditt rätt, din diet! Jag känner att jag fortfarande är i sökerstadiet, men det är skönt att vara förbi förnekar- och måstegörasomlivsmedelsverketsägerstadiet ;).

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sökarstadiet är bra mycket bättre än "måstegörasomlivsmedelsveretsägerstadiet" ;) Sen kanske man får inse att det inte finns ETT alternativ alltid... Jag är säker på att du hittar DIN kosthållning när som om du faktiskt inte redan gjort det!

      Radera
  2. Vill bara skicka en pepp-klapp på axeln till dig. Du är grym tjejen.
    Har nyligen startat upp en blogg om min historia: att gå från anorexia till bodybuilding. (http://fuckyourightback.myshowroom.se/) Känner igen mig i många av dina ord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!!! Stort lycka till med dina nya mål!!

      Radera
  3. Spännande! Du har ju rätt kring dieter, men det är har ju blivit sådant fokus på den där andra typen av dieter så man nästan glömt vad ordet i själva verket står för. Menar du att barnen era äter det där till frukost? =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha JA barnen valde detta helt utan påtryckning, händer inte alla dagar men då och då.

      Sunt att inte "ha koll" på alla sk "dieter", för vem bryr sig eg? Må bra är fokus...

      Sen passar allas val av kosthållning in i en eller flera mallar vare sig man vill eller har koll... Ingen värdering i det...

      Radera
  4. Spännande!
    Själv är jag inte så uppdaterad i alla förkortningar och innehåll . Men det är ju alltid intressant med nya recept och reflektioner. Jag är inte så strukturerad av mig mer av all inklusive helt enkelt.
    Det är sssååå härligt att du mår så bra att du äntligen verkat landa rätt.
    Du har en så fin insida Hanna! Den är helt klart värld sin vikt i guld

    Ha nu en riktigt bra helg!
    Lev väl och njut av livet
    Kram lilla jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhhh man måste inget! Struktur är personligt! Viktiga är att man följer Sin egen känsla, sin egen struktur... Oberoende av andras åsikter...

      Kram fina <3

      Radera
  5. Fina Hanna: såå glad för din skull! Att du känner dig så RÄTT äntligen.

    Borde inte läsa här mer för egen del, då jag nog fortfarande blir provocerad av andras "läror" om mat och hälsa. (och tyvärr kan jag aldrig tro att jag ska välja kött och fett framför mina älskade kolhydrater) Samtidigt tror jag att jag har kommit till lite samma punkt som du: alla måste välja sitt eget sätt. Ditt är förmodligen lite hälsosammare än mitt, rent biologiskt... men vem bryr sig? Huvudsaken är att vi kan vara avslappnade, lyckliga och nöjda.

    p.s. avokadon ser läskigt god ut iaf... ;-) d.s.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kött & fett är INTE mina val... Strikta regler är INTE mina val... Känn inte så!!

      Finns ingen anledning att provoceras... Häng med!!! Att din kropp vill ha kolhydrater är Bra!!! Som jag säger; Alla är olika!!

      Kram

      Radera