måndag 26 november 2012

Provocerande?


Nej... eller?


Jo jag har faktiskt en viss förståelse för att någon kan känna sig just provocerad. Men det är det sista jag vill i det här fallet, även om jag kan vara ytterst provocerande i helt andra fall. Men när det kommer till hälsa och maten, insikter och kosthållning vill jag ändå betona lite extra att vi alla är olika - fysiskt såväl som psykiskt.


Som jag generellt har uppfattat det är det provocerande när någon som haft en ätstörning inte lever enligt tallriksmodellen och enligt de regler som generella dietister inom vården ger oss under vårt tillfrisknande. Men varför egentligen? Tallriksmodellen är även den en form av diet och absolut inget som passar alla - precis som vilken kosthållning vi än pratar om.


Jag kommer inte ge vika här, jag kommer stå upp för mina egna beslut och hålla fast vid dem, för vad jag väljer att äta påverkar mig och min kropp ingen annan. Jag vill helt enkelt inte göra saker bara för att eller för att andra anser att det är normalt för just dem. För mig har det blivit oerhört viktigt att må bra av det jag äter, viktigare än att tillfredsställa andra ställningstagande till vad normal egentligen är, ett svårt begrepp i dessa tider dock.


För mig är mitt nya förhållningssätt till mat och ätande egentligen gammalt, jag väljer det jag mår bäst av såväl fysiskt som psykiskt. Jag äter inte för att uppnå en viss vikt, utan jag äter för att må väl. Att min kosthållning får ett namn är faktiskt mest en slump, en besynnerlig slump som både jag och maken skrattat gott åt.


Vad är då LCHQ - low carb high quality - lågkolhydratkost med hög kvalitet, Fredrik Paulún är mannen bakom bokstavskombinationen. Frågar ni mig är det en uppgraderad version av hans gamla GI variant. Den var krångligare och mer ospecifik än LCHQ. Sen vet jag att LCHF fantasterna är aningens taggiga mot denna modell och påstår att det är ett PR-trick, må så vara men det är i mina ögon bättre än just LCHF.


För det första vill jag belysa att det här valet av kosthållning inte är superstrikt eller förbjudande, man räknar heller inte kalorier - vilket för mig är direkt förknippat med ätstörda tankar och beteenden.

Maten man äter innehåller en lägre mängd kolhydrater än den klassiska tallriksmodellen men mer än den superstrikta dieten LCHF. Därmed blir protein och fettintaget större totalt sett men man äter fetter som kokosfett, olivoljor m fl istället för hög andel animaliskt fett som i just LCHF. 

Magert kött såsom lamm och kalv, kyckling och fisk före feta köttprodukter. Skaldjur, ägg, nötter, frön.

Mycket grönsaker men inte så mycket frukt, vilket inte stör mig som sällan äter frukt. 


Nu till det kontroversiella, det man undviker. Raffinerade kolhydrater såsom vitt ris, vit pasta, och givetvis sockerrika produkter. Inget bacon eller korvar. Jag och maken har tagit steget att utesluta allt ris, pasta och mjölbaserade produkter generellt.


Med fördel ska man välja ekologiskt, närproducerat och betona den höga kvaliteten på maten man äter. En betoning på att njuta av maten, må bra.




Detta står och puttrar hemma just nu. Osso Buco. Italiensk kalvgryta med vin och gremolata för er som inte vet. Själv har jag aldrig lagat detta så vi får väl se hur det blir men det är bara godsaker i och det doftar fantastiskt kan jag lova!


.

8 kommentarer:

  1. Alla är olika...så länge som DU mår bra är allt bra! Du har kommit långt de senaste månaderna.

    Kram,
    D.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina D!! Hur går det för DIG????

      Radera
  2. För att säga något som jag antar är _väldigt_ provocerande: Jag tror faktiskt att de flesta människor skulle må bättre utan tallriksmodellen. En "nackdel" med att vara påläst ätstörd är att man utan större problem synar bluffen med att 50-60% kolhydrater skulle vara det bästa för gemene man. Extra besvärligt blir det när man mer eller mindre påtvingas den varianter av ätstörningsvården.

    Det är förstås inte helt okomplicerat och vetenskapen är varken komplett eller entydig, men att tallriksmodellen skulle vara "the one and only" när det kommer till hälsosamt ätande... Bullshit.

    Grytan ser så smaskig ut att saliven rinner till, men jag ska ställa mig och laga ugnsbakad lax idag. Du får inte frestas på det där sättet ;).

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha ja jag kan inte annat än bifalla ;)

      o du den där laxen lät minst lika frestande, älskar lax!!!

      Radera
  3. Go Hanna, go Hanna!
    Kör på det du känner är friskt och rätt och fortsätt att skita i andras kommentarer! Vi kommer alltid att få ju kommentarer angående hur vi äter osv. Jag tycker det är bra att du följer det som känns rätt för dig :)
    <3

    SvaraRadera
  4. Hej Hanna!

    Jag känner igen mig i det du beskriver. Att man MÅSTE äta enligt tallriksmodellen eller det man lärt sig på capio eller annan beh för annars är man fortfarande ätstörd. Folk tror ju att det är anorexin som säger att man inte FÅR äta vit pasta och vitt ris och vitt bröd tex för det är onyttigt. Men det behöver ju inte vara så. Alla måste få äta som dom vill utan att bli ifrågasatta. Jag försöker hitta en kosthållning som passar MIG. Jag har svårt får pasta o så då det bara ger mig bukfylla och sug. Hetsätningsmat liksom. Men det är för mig. Andra kanske mår bra av det så då får dom äta det.

    Hur mår du om du äter vitt ris/pasta/bröd/korv mm? Reagerar magen? Eller är det bara ett val du gjort ändå att utesluta detta? Du hade barn va? Äter dom som ni?

    När jag utesluter vissa livsmedel ibland så får jag blickar. Såå jobbigt! Men man måste vara medveten om VARFÖR man utesluter vissa saker. Är det anorexin som talar eller inte? I ditt fall så är det inte det, det märker jag men det finns ju dom som inbillar sig att dom mår bättre av lchf tex men det eg är anorexin som förbjuder dom att äta annat som dom eg vill ha. Hänger du med?

    Jag har länge förbjudit mig vitt bröd tex men nu kan jag äta det igen och gör det. Tror jag behöver det för att komma över att det skulle va föbjudet.

    Stå på dig! Kram Ida

    SvaraRadera
  5. Åhh jag förstår dig HELT Ida!!

    Sen är det skillnad på att skilja på hetsätningsmaten och vad man egentligen behöver, assvårt! För mig har det fungerat utmärkt att annamma just detta...


    Äter jag det som du beskrev är jag trött, har ont i magen, svullen mm utan att vara NÅT allergisk... Andra får skylla på anorexin, jag vet bättre och det vet jag att du oxå gör!!


    DU har helt rätt i att komma över det förbjudna INNAN du ens tänker tanken på att känna vad din kropp vill... Du är så jäkla BRA!!... o kom ihåg... vitt bröd är inte gift, vissa överlever inte utqan!!!

    Kram

    SvaraRadera