onsdag 28 november 2012

Mellanmat


Mat som är enkel, som inte tar tid att laga men lite mer tid för att puttra....

Är det något man avskyr som barnförälder är det att komma på vad för mat som ska lagas, särskilt om man vill gå utanför ramarna av falukorv, makaroner och varma mackor....





Ikväll lagade vi mina påhittade italienska färsbollar i tomatsås. 

0,8 kg nötfärs (det var slut på lamm på ica annars hade jag valt det)
2 lökar
3 vitlöksklyftor
2 burkar finkrossade tomater
1 dL tomatpure
5 soltorkade tomater
1,5 dl vatten
1,5 msk schalottenlöksfond
2 ägg
salt, svartpeppar, örtsalt, olivolja, timjan, basilika, oregano


Fräste 1 finhackad lök med riklig mängd olivolja, torkad basilika, torkad timjan, torkad oregano.... i slutet av fräset innan bryning tillsatte jag pressad vitlök och ett par minuter ytterligare fräs.

Ner med tomatpure, finkrossade tomater, vatten och fond. Smaka av med örtsalt. Låt puttra i ca 1h.

Blanda färs, ägg, svartpeppar, finhackad soltorkad tomat, 1 riven lök, mer torkad basilika, torkad timjan och nymalen svartpeppar. Forma bollar i vald storlek.

Lägg i bollarna i tomatsåsen och koka med, vänd då och då, beroende på storlek tar det allt från 5-25 min så känn på studsen.


Hade jag haft fetaost eller mozzarella hemma hade jag blandat detta i köttfärsen... Serveras med ångkokta grönsaker, nötter och frön. 


.

9 kommentarer:

  1. Bland det bästa med att vara hemma är att ha gott om tid för att planera och tillaga middagen! Idag blev det köttfärs- och potatisgratäng med majs (den enda grönsak som sonen äter när den är varm *suck*) och den gick åt som smör i solsken (hade tre 6-åringar här hemma). Fast som en an pojkarna sa: "Jag trodde alla människor hade ketchup hemma!" ;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. 3st 6-åringar, bra jobbat bara där säger ju jag.... Ketchup är ett jävla otyg!! Brukar säga som så att den som tar ketchup på köttfärssåsen har misslyckats... med såsen... huuu

      Radera
  2. And she does it again, MUMMA! :D
    Tack tack tack för kul matinspiration,
    och skit i de där tradiga kommentarerna om din kost osv. En stor del i att bli frisk handlar om att skita i vad andra tycker/tänker/gör och det verkar du ju fixa fint :)
    Stor kram
    <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina! O du har SÅ rätt, det gäller att lyssna till sig själv och våga lita på det även om det går mot andras mönster... tack igen!

      Radera
  3. Åh så gott men ack vilken lååååång tid innan det blir färdigt;( Mer recept efterlyses kära vän gärna sådana som tar liiiite mindre tid att laga;) Här prioriteras nämligen inte matlagning men för den delen så vill jag inte bara bada runt i makaroner och falukorv träsket;)

    Puss på dig min vän
    Annie

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha detta tar ingen tid egentligen... såsen fixar man på 5 min sen lämnar man eländet åt sitt öde och hittar på annat... bollarna gör man på nolltid de med just för att man inte drillar små köttbullar utan snor ihop stora ;) men fler snabba recept kommer!

      Puss fina, var så kul att se dig häromdagen.... <3

      Radera
  4. Ser gott ut och låter gott! Äter barnen också samma tillbehör till? I mina öron låter det som att det fattas något =) Jag skulle vilja servera t ex pasta till det, iaf barnen (och min man) skulle undra vad det blir till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina barn är tacksamt nog galna i allt vad grönsaker (helst med vinägrette) heter... så de äter samma som vi... dock äter de totalt sett mer kolhydrater och mjölkprodukter än jag och Anders vid sidomålen och på fsk.

      Radera
  5. Mm helt min smak, även mina grabbar åt massor. Helt perfekt familjemat mina grabbar ville dock ha pasta till. Här hemma är kolhydrater en stor del av kosten.
    Hoppas på fler goda recept.

    Kram lilla jag

    SvaraRadera