tisdag 6 november 2012

Phuuuuuu


Superslut och supermycket.... men det fungerar en period, aldrig i längden...



Fick en helt adekvat fråga i förra inlägget, som jag tar här istället för i svaren. Frågan var delvis väntad och även förväntad.


 "Kan ändå inte låta bli att undra vad det är med tallriksmodellen du inte riktigt köper för egen del?"


Själva modellen i sig både köper jag och inte, dock tycker den nya modellen är helt OK förutom att man fortfarande pratar om margariner före smör. Fine att man ersatt transfetterna i margarin numer men inte till det så mycket bättre om man frågar mig, så smör är bättre säger ju jag.

Det nya upplägget med att försöka tänka ekologiskt, närproducerat och mer individanpassat gillar jag. Sen rekommenderar man mer frukt och grönt, vilket jag är sisådär till.. det är skillnad på frukt och frukt och definitivt skillnad på frukt och grönt anser ju jag, jämför inte en banan med broccoli eller avocado.

Sötsakerna har väldigt strikta regler, vilket jag är med på MEN med modifikation... generellt så varierar ju suget och det nämns inte. Folk lyssnar hellre på regler än på kropp, tyvärr. Psyket i det här fallet är underskattat.

Mättat vs Omättat fett.... det är än idag ett aber. Personligen står jag i nuläget inte för att trycka i mig mättade animaliska fetter MEN det betyder inte att alla mättade fetter är tokfel... kokosfett som är mättat har en kortare kedja för att vara enkelspråkig och är därmed helt annorlunda att välkomna för kroppen. Ja man kan inte dra alla eller allt över en kam - som är känt i alla sammanhang även när det kommer till mat.



Sen hur JAG väljer att äta är annat, jag äter efter MIN kropp och jag mår galet bra just nu!







Denna Juice är lovely! Ett enda glas ersätter dagens frukt, vilket är bra för mig som är dålig på att äta just frukt. Lagom söt, full av antioxidanter och inte full av skit. Boken jag snart avslutar är av Charlotte Erlanson-Albertsson - en person jag en kort period jobbat tillsammans med, bra men endel att ifrågasätta.






Snart!!!! Snart är det jul, vi börjar här hemma NU! Kalla oss tokiga men njutning, det är något vi är bra på, det finns ju inget sen, bara nu, right?



.




10 kommentarer:

  1. Ja nog är det viktigaste att hitta en kost som passar än själv.
    Inget fungerar för alla. Men alla kan hitta rätt för sig.
    Och du har efter en lång och krokig väg hittat det som är bäst för dig.
    Njut av det och att julen är i antågande.
    Se till att andas, reflektera och leva så du mår bra Hanna.

    Lev väl, njut och var rädd om dig.
    Kram lilla jag

    SvaraRadera
  2. Bulimi är något ni vuxna får inte anorexia / christel_o twitter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlåt... men det var det dummaste skitsnacket jag hört... vart har du fått detta ifrån? Oerhört oempatiskt och felgrundat svarsinlägg.

      Radera
    2. Vad? Det där är helt och hållet fel, helt och hållet!

      Radera
    3. Låter ju ändå som att du är med på tallriksmodellen som sådan, men att det är mer det där med margainbiten du inte är med på. jag har nog inte helt insatt i vad som uppenbarligen ändrats senare tid, men att äta varierat varje måltid med något från olika delar av konstcirkeln som ju tallriksmodeln ändå förespråkar ser jag som något bra.

      Frukt och grönt tycker jag är toppen, men såklart inte för mkt av det heller! Variation är A och O!

      Radera
  3. Jag håller med dig i mångt och mycket. I vårt kylskåp kommer det inte in margarin och jag tror att smör är bättre för hälsan än MiniLätta eller Becel. Begreppet "Frukt & grönt" går mig på nerverna, eftersom det precis som du säger är skillnad på en söt banan och broccoli.

    Allvarligt talat har jag inte mycket till övers för SLV. De är så stelbenta att det växer mossa på dem och även om jag sympatiserar med budskapet om närproducerad och ekologisk mat är det ju så långt mer komplicerat än att ekologiskt automatiskt är bättre med tanke på odlingsarealer exempelvis.

    Och i slutänden är problemet att det inte hjälper att stirra sig blind på näringsinnehåll och kalorier, när den där fräscha salladen med kalkonkött och spenat gör att man två timmar senare känner för att äta tio mackor och en halv kladdkaka. Det blir så mycket teori och så lite känna efter och lita till sin kropp.

    Jag tycker din metod är den bästa - att äta efter sin kropp och börja våga lita på vad den har att säga!

    Idag är det faktiskt lite julstämning ute, med frostiga gräsmattor och krispig kyla. Annars känns det ännu tidig höst generellt, jag har inte hängt med riktigt ;).

    Kram

    SvaraRadera
  4. Visst är det viktigt att äta det kroppen mår bra av och lyckos den som hittar rätt;) Den där juicen verkar spännande får skriva upp den på inköpslistan nästa gång;)

    Klart man inte kan börja förtidigt med jul, här har det så smått börjat för länge sedan;)

    Kram min vän
    Annie

    SvaraRadera
  5. Det här med olika sätt att äta är en enda stor djungel. Den ena sig si och den andra säger så. Vissa förspråkar kokosolja utifrån de anledningar du nämner, medan andra anser det vara mättat fett och bidra till hjärt och kärl sjukdomar. Som ätstörd lyssnar man på allt och kan därmed allt om alla olika dieter. Nu talar jag utifrån min egen personliga erfarenhet. Plockar russinen ur kakan och allt blir istället fel. Och eftersom jag även jobbar inom en viss del utav hälso branchen, så har jag även en annan sida att ta ställning till.

    Jag tror att transfetter numera är förbjudet att tillsätta i ex margariner. Däremot finns det härdat i kakor, chips och annat. Jag väljer också riktigt smör på smörgåsen för att det smakar bättre.

    Håller med dig i allt du skriver, mycket bra.

    Kram kram och ha en bra helg!

    SvaraRadera
  6. ska köpa juicen imorgon:)

    kram Linda

    SvaraRadera