tisdag 27 november 2012

Leva Längst eller Leva Lyckligast?


... det är frågan... eller inte... svaret är självklart!


Visst finns det många faktorer som spelar en roll i vår lycka; ekonomi, status, familj, vänner, bekanta, karriär,  kropp och yta. You name it! Listan går att göra ändlös. MEN.


Har man inte hälsan har man inget liv - friska har många önskningar, den sjuke bara en - det säger en hel del.


Rättesnören när det kommer till val av kost och träning undanber jag mig. Jag lever hellre kortare och lyckligt än långt och olyckligt, sen är ju givetvis långt och lyckligt en önskan men kanske inte det man kan förvänta sig. Det blir som det blir, nu är nu. Jag är jag, och det jag mår bäst av kanske någon annan mår skit av, så man får ta det mesta i livet med en nypa salt.


Fick en fråga igår varför och vad jag undviker... igår sa jag vad, idag säger jag varför. Jag undviker pasta, ris, potatis, godis och annat stärkelserikt för att jag mår dåligt av dem, även mjölkprodukter. Inte i små mängder och absolut inte när det händer då och då. Men i det stora hela, i vardagen... jag blir svullen, och tro mig jag har försökt vänja kroppen under lång tid (är inte glutenallergisk). Lägger på mig massa vätska och känner mig tröttare och mer seg än jag egentligen är. Utan detta är jag piggare, känner mindre hunger och sug, bättre koncentrationsförmåga, mindre svullen vilket bidrar till en trevligare kroppsuppfattning. Bara för mig positivt med andra ord, därmed inte sagt att det är det bästa för andra.... jag är övertygad om att det finns människor som har kolhydrater som total överlevnad utan att må dåligt på något sätt.



Svartmåla ett livsmedel är inte min grej, men att säga att det inte passar mig personligen är något helt annat.







Julen hemma har startat... 



.

3 kommentarer:

  1. Hahahaa jippi!!!!
    Tack nu har jag fått sett det.......Din vackra ögon ler. Det är bästa tecknet på välmående ivart fall i min värld.

    Du är underbar en av få som får mig att le.
    Tack för att du finns.
    Kram lilla jag

    SvaraRadera
  2. Vilka charmiga pepparkakor!
    Sonen har precis rotat fram sin pepparkaksdress ur gömmorna och han ska vara pepparkakstomte på luciafirandet i skolan har han bestämt. Således ska han ha pepparkaksdressen inklusive hatt och sedan en stor tomteluva ovanpå den. Nu slog det mig dock att firandet är utomhus, så jag blir nog illa tvungen att köpa en större dress som går utanpå en overall om väderleksrapporten har rätt. Håhåjaja, vad gör man inte för sina barn ;).

    SvaraRadera
  3. Att ta hand om sin hälsa är en förutsättning för att leva ett lyckligt liv. Och då får man lixom ett långt liv på köpet!

    Men jag tror inte heller att man ska vara fanatisk. Jag menar ett glas rödvin i veckan och lite choklad då och då gör så liten skada på kroppen att det inte är någon fara alls. Men man bör ju vara försiktig och inte överkonsumera sådant. Kram!

    SvaraRadera