onsdag 21 november 2012

Lamm


Den som säger att lamm smakar kofta vet inte vad han pratar om - då har man kanske fått i sig fårkött (?). Lammkött är nåt av det godaste kött som finns tycker vi här hemma.


Som ni vet lagar jag regelbundet Jamies 5-timmars lamm (receptet hittar du här) rekommenderar att ha i ett alsacevin - jag brukar använda mig av en pinot gris, som du kan hitta HÄR. Detta vin är förövrigt ett perfekt sommarvin till jordgubbar, eller som en välkomstdrink -säger jag som aldrig dricker vitt vin och inte kan ett skit om detta egentligen, men just detta vita är mums.


För att återgå till lammet. Ikväll blir det lamm. Köpte lammfärs från Smak av Gotland igår och det kommer bli en gryta av detta. En sak jag gillar är att att lammen får gå ute största delen av året istället för att vara instängda i trånga bås, djur som äter ute och blir naturligt uppfödda innehåller högre halter av Omega-3, tillskillnad från djur som är uppfödda på kraftfoder och innehåller högre halter av fettsyran Omega-6 - som vi generellt får i oss för mycket av.


Som det är idag är balansen mellan vårt Omega-3/Omega-6 intag helt ur balans, vi får i oss för mycket Omega-6 i den processade maten (såsom i margariner, djur som är uppväxta på kraftfoder istället för att vara ute och beta gräs bl a). Obalans mellan dessa fettsyror orsakar inflammatoriska sjukdomar och försvagar immunförsvaret. En balans däremot motverkar just detta och har dessutom visat sig minska sockersuget.


Omega-3: Fettsyra som skyddar hjärtat genom att motverka arytmier, skyddar mot vissa allergier och även mot alzheimers. Finns i ekologiskt kött eller kött som fått beta ute, viltkött, feta fiskar som helst är viltfångade bl a.

Omega-6: Fettsyra som bidrar till inflammationer, vilket är något som behövs vid reparation av skador men inte i den mängd vi får i oss idag. För mycket skadar mer än det gör nytta. Finns i majsolja, solrosolja, soyaolja, spannmål bl a. 



Åhh det här skulle jag kunna skriva en uppsats om. Det finns oerhört mycket att säga om just dessa fettsyror - märks det att jag älskar näringslära eller?



Äsch det enda jag vill säga egentligen är - länge leve lammkött!







Vet inte alls hur jag ska laga till min gryta än men jag kommer troligtvis fräsa lök och vitlök i olivolja. Steka med bitar av spetspaprika, broccoli och färsen. Vända ner babyspenat och cashew i slutet och krydda med salt, peppar, chili och spiskummin.

Olivoljan på bilden är utgående ur ICAs sortiment och slumpas bort - köp! Den är mild och fin, jättegod!


.

6 kommentarer:

  1. Mmmm det låter gott!
    Tyvärr är det bara jag som gillar lamm här hemma. Jag gillar o koka med en rosmarinkvist i grytan som jag plockar bort vid servering.
    Men som sagt det blir inte ofta lamm här. Däremot äter vi bara krav och närproducerat kött.
    Fisk tycker jag däremot är svårt att hitta bra viltfångad utan konstiga färgämnen och skit.

    Lev väl och ta hand om dig
    Kram lilla jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rosmarin är jättegott till lamm, finns med i 5-timmars lammet! Kanske dags att äta mer lamm, varför inte lammkebab, mumma och supersmidig "kommer-hem-från-jobbet-mat".

      Kram på dig fina

      Radera
  2. Har faktiskt aldrig ätit lamm, så inte vet jag om det smakar kofta inte. Kanske värt att prova en dag ;)

    Ha en härlig dag min vän
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså Annie, man kan inte leva ett halvt liv utan lamm, dags att börja äta lamm NU då... som jag sa till J, prova lammkebab, enkelt och bra om man inte lagat lamm förut <3

      Radera
  3. Jag har nog inte ätit lamm på 10 år, så det är nog dags att prova igen! Måste vara låten "Jag vill ha blommig falukorv..." som satt käppar i hjulen för många småbarnsföräldrar, för därifrån vet vi ju att "lamm smakar som kofta" ;). Å andra sidan tycker jag att falukorv är vidrigt, så helt såld har jag ju knappast varit på budskapet.

    Jag går nog faktiskt iväg och köpet lammkött direkt! Ska googla reda på något smaskigt recept och överraska familjen. Tack för inspirationen!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha den jäkla låten!! Avskyr den... o jag håller med dig, falukorv är vidrigt!! huha... det där får man fan binda mig och spänna upp käkarna för att få i mig kan jag lova...

      Spännande att du ska laga lamm, dela med dig av receptet du testar sen!!

      Radera