torsdag 29 mars 2012

Bra Mellis

När jag väl började våga tugga igen så var just mellisar skitsvårt, vad ska man äta, hur mycket och ens varför.

En stor del av det svåra med att äta är alla tankar och därmed känslor som väcks i samband med det. Att tänka mat, planera mat, laga mat och andas mat är nästan värre än själva tuggandet i början av processen att göra sig fri. Därför är det skönt att få det lite serverat, idéerna, så det tankemässiga kan få ro.

Jag är ingen dietist, så mina tips här får tas för vad de är, men de fungerar för mig. 

Många missar mellis och jag blir urless på att läsa bloggar där man säger att det räcker med 3 mål mat/dag bara för att man inte är hungrig. Skitsnack säger jag, man behöver visst mellanmål och det räcker inte med en frukt - om man inte har väldigt nära till nästa måltid vill säga. Ursäkten att man inte är hungrig räcker inte (med få undantag), man kan träna till sig såväl hunger som mättnad, regelbundet tuggande är ändå A och O för att få  kropp och knopp att må som bäst.


 


Keso och frukt/nötmix är kanongott! Hälsosamt ur alla perspektiv, man får i sig protein, fett, kalcium, naturligt socker, antioxidanter, kolhydrater. Allt i en salig men bra blandning. Dessutom är det mättande utan att vara övermäktigt.

Jag brukar köpa nöt/bärmixen bland naturgodisen. Tar en rejäl näve och blandar med ca 1/2 burk keso. Bärmixen innehåller en hel del av de så kallade "superbären" som tranbär och gojjibär och supergoda nötter. En bra mix helt enkelt.


Är det någon annan som har tips på ett bra mellis hojta gärna till! Skicka en bild till min mail så kan jag lägga in den här i bloggen och länka till din blogg, på ett villkor, att den är friskinriktad och inte innehåller triggande bilder eller triggande texter.


.

3 kommentarer:

  1. Jag har ingen bild, men en sak jag ofta gör är en fuskäggröra..
    Jag häller bara i keso i en liten stekpanna och så knäcker jag i ett eller två ägg och rör runt. Sen får det stå och puttra ett tag. Kryddor efter smak och tycke.
    Ibland äter jag det som det är men ibland med kalkon, bladspenat, körsbärstomater m.m. Även där efter tycke.
    Det är mycket godare än vad det låter..

    Smoothies annars, turkisk/grekisk yoghurt, lite kesella (ibland en äggvita om jag inte har kesella för att få lite mer protein) och sen frukter/bär efter säsong. Lite nötter kan också slinka ner.

    Ett tips om man ska ha mellis på em men inte är hemma eller har tillgång till kylskåp är att blanda kesella och yoghurt i en burk och blanda i frysta bär, då håller det sig fräscht hela dagen
    Kram

    SvaraRadera
  2. En smothie funkar ju alltid och det tar faktiskt inte så lång tid att göra.

    Plus att det så finns så många olika sätt att göra smoothies på, så många olika smaker man kan testa.

    Man måste såklart ha i youghurt och banan först och främst.
    Men sedan kan man testa lite olika - t.ex. hallon, jordgubbar, blåbär, citron, apelsin, mango osv.

    SvaraRadera
  3. En smothie funkar ju alltid och det tar faktiskt inte så lång tid att göra.

    Plus att det så finns så många olika sätt att göra smoothies på, så många olika smaker man kan testa.

    Man måste såklart ha i youghurt och banan först och främst.
    Men sedan kan man testa lite olika - t.ex. hallon, jordgubbar, blåbär, citron, apelsin, mango osv.

    SvaraRadera