onsdag 14 mars 2012

Vanföreställningar

Ända sedan jag var riktigt liten, tiden innan jag fick mina linser och hade världens största glasögon vilandes på min redan då stora krokiga näsa, har jag haft en negativ bild till mitt eget yttre. Jag minns det som igår när jag var i tidiga tonåren och satt i trappan hemma hos mor och far och grät över hur fruktansvärt ful jag var.

När brillorna försvann, håret blev långt och jag började passa in i en mall och ett värdsligt ideal, då kändes det helt ok. Men så fort jag upplever att jag hamnar utanför de där falska, förvridna ramarna då hamnar jag i den där känslan jag hade som barn, av hur ful jag var, hur ful jag är.


Vanföreställningar säger C. Så är det väl kanske, eller så är det nog. Hela sjukdomsbilden hänger tätt ihop med just vanföreställningarna, särskilt gällande den egna kroppen och det yttre


Mina vanföreställningar är oerhört djupt rotade, min inre syn och min yttre syn och mina viljor, önskemål och förhoppningar går inte ihop.Mitt förnuft och min intelligens krockar ständigt med omöligheter och snedvridna krav.


Som läget är nu, när jag går upp i vikt och inte längre har normalvikten milslångt bort utan strax om hörnet. Då förstärks dessa vanföreställningar. Vad jag vet och vad jag inser, vad mitt förnuft och vad mina kunskaper säger krockar helt med min syn och min självbild.


Jag agerar inte efter det, jag följer förnuftet, det enda som kan leda till just frihet. Gå emot och inte stanna upp i ingenmanslandet av frisk ätstördhet. Men oj vad det är motigt. 


Jag känner mig grotesk. Oerhört överviktig! Jag kan med min egen syn inte förstå eller inse att jag i dagsläget faktiskt har en bit kvar. Att jag skulle vara smal är som ett hån för mig, jag är inte smal, jag är enorm, överviktig och jag skäms. Varje dag, varenda jäkla dag trillar tårar över att jag skäms i mig själv, att jag ser mig och känner mig som oerhört överviktig och grotesk. Inte ens vackert kan det nya fettet sätta sig, inte som på normala vackra människor där jag faktiskt tycker att normalt hull är attraktivt snarare än tvärtom. Det är bara på mig det är hemskt.


Vanföreställningar eller inte, det är ändå min sanning, även om det är en falsk och felaktig sådan. Jag vet att det inte ÄR så, men jag ser det ändå och jag känner det ändå, det är verkligen inget roligt.



 

Att det ska vara så svårt att SE!


.

9 kommentarer:

  1. Tack för detta inlägg, jag upplever PRECIS samma problem just nu..! Ber om ursäkt för mitt yttre hela tiden och skäms inför sambon, kollegorna, bekanta osv. Fy vad jobbigt det är!

    SvaraRadera
  2. Ja, att man inte bara kan se sig som man är!!:O
    Men det får ta sin tid, sen kommer du att kunna se hur vacker och smal du verkligen är...
    När du väl blivit normalviktig, så kommer du att uppfatta dig själv som SMALARE än du gör vid BMI 16 t.ex...Sjukt hur hjärnan fungerar:P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är säkert sant, ingemanslandet är hemskt!

      Radera
  3. Du är en av de vackraste personer jag känner så väl på utsidan som insidan. I mina ögon kommer du för alltid vara det med.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag kan bara inte FATTA att du har känt/ känner så här!!! Du som är SÅ vacker! En av de vackraste kvinnor jag känner! Både till det inre och till det yttre! Det yttre är egentligen HELT oviktigt men jag måste ändå säga att jag varje gång jag träffar dig blir betagen av din skönhet och det har inte ett skit att göra med hur mycket du väger. Du är vacker och kommer ALLTID att vara det i mina ögon. Du är så stark som fortsätter din kamp mot den här jävla sjukdomen som dränerar dig på livslust och glädje. Du är värd att må bra Hannah, låt inte Ana sätta klorna i dig igen. Du är perfekt, precis som DU är! Stor varm kram till dig min fina! Jag tänker på dig och läser allt du skriver.

    SvaraRadera
  5. Jag har alltid funderat över sådana där bilder (ovan), som visar den vanföreställning som personer med ätstörningar kan ha. För att visa de utan ätstörningar hur man kan uppfatta sig själv, som en förklaring till varför man leds in i ätstörningar. Men, problemet som jag ser, har aldrig varit vanföreställningen, utan varför flickan i spegeln inte duger. Oavsett hur hon ser ut. Om spegeln visade korrekt, betyder det att det är okej att ha ätstörningar? (Jag svarar nej på den frågan :) )
    Lycka till och jag hoppas du snart hittar din egen brytpunkt.
    "You are not too fat, the clothes are too small."

    SvaraRadera
  6. Det är ju just det där det handlar om-att börja tycka om sig själv, att känna att man duger. Vanföreställningar och inte roligt. Hjärnspöken kan vara en riktig plåga. Påminn dig om att tankar och känlsor är just tankar och känslor-ingenting annat.

    SvaraRadera