fredag 2 mars 2012

Vad njuter du av?


Alla har vi våra sätt att förgylla en dag lite extra.

En typisk fredag för mig, en extra guldkant på vardagen, är att lyssna på Frank Sinatra (när jag jobbade fredagar plågade jag mina stackars kollegor med denna fantastiska man), hälla upp ett glas gott rödvin och äta en bit choklad. Goda ostar och fina oliver tilltalar mig mycket. Italienska kallrökta korvar likaså.

Choklad blir det dock varje dag. Fick häromdagen en väldigt förvånat svar när jag sa att jag minsann äter choklad varje dag - vilket jag gör. Responsen löd "va, gör du?", tydligen var det inte vad man förväntat sig av någon med min historik, att jag äter choklad, dessutom varje dag. Så, slå hål på myter är väl det jag får gå i förgrund för hädanefter.

Anorektiker äter faktiskt, tro det eller ej. Sen har alla med en ätstörning just sin störning, sin nojja, sina tvångstankar, tvångsmässiga rutiner och vanor. Men hade vi inte ätit hade vi dött rätt omgående, utan att magra på vägen så att säga.


Skitsamma, det var inte det jag ville prata om. Det var ju njutningen som jag ville fokusera på och kommer göra så. Jag tänker inte unna mig god mat, det är något självklart, men jag tänker unna mig att njuta av livet, leva. Något man inte kan göra när man mår som sämst. När man inte tycker man förtjänar något, inte ens luften man andas.


Så mina vänner, vad njuter ni av? Hur förgyller du din dag? 





Vinet är nytt för mig så det är ännu inget jag vågar rekommendera, men jag har som avsikt att passa det till just ostar och kryddiga korvar, oliver. Chokladen är den jag njuter av dagligen och som är ett elixir.


.

4 kommentarer:

  1. Jag är Sveriges barnsligaste 25-åring och tycker varken om ost, vin eller oliver ;). Äter choklad varje dag gör jag ju som bekant (200 gram närmare bestämt), men det är mer tvång än njutning.
    Njuter gör jag däremot av att spela några partier Yatzy med maken, prata igenom dagen och se på "Halv 8 hos mig" en vanlig vardagskväll. Några välgörande skratt och en rejäl dos kärlek, det är vardagsnjutning för mig.

    Hoppas din fredagskväll blir riktigt fin och njutbar.

    Många kramar

    SvaraRadera
  2. Sötaste Hellebelle.. det finns inget barnsligt i att inte gilla vin o ostar! Så det så.... o den där vardagslyxen du pratar om DEN är verkligen viktig, kärleken!

    Önskar dig en härlig njutbar kväll du med, o ett försök att hitta en liten njutnint i de 200g istället....

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag njuter av mörk choklad, ett glas gott rött vin, stunder med barnen, en god bok, ett se en film i lugn och ro, härliga stunder i naturen, att gå på restaurang och njuta av att få god mat serverad vid ett fint dukat bord!

    SvaraRadera
  4. Jag njuter av mörk choklad, gärna med salt eller nötter i. Och av god, vällagad mat som någon annan gjort, lagt upp fint och som äts i en mysig miljö. På restaurang, på mat- och vinprovarkursen eller hemma hos någon kär vän. Och jag är barnsligt förtjust i tapas. // Maaria

    SvaraRadera