torsdag 29 mars 2012

Frisk ätstördhet - a never ending story?



Att vara frisk ätstörd är att inte äta eller leva kroppsvänligt, biologiskt och lyckligt fullt ut. Att vara frisk ätstörd är att leva inom ramar av kontroll och förutbestämda åsikter om såväl kropp som själ.


OK. Om jag ska fortsätta blogga så måste jag ta en ny vändning. Har en tanke om att göra en helt ny bloggsida dessutom. Jag vill inte fastna för mycket i enbart ätstörningstänket, det gäller ju att ta det ett steg till, eller hur? Nu gäller det bara att hitta någon som kan hjälpa mig med hur man gör när det kommer till att skapa en egen hemsida, en ny blogg.


Jag kommer oavsett gå hårdare åt begreppet gällade frisk ätstördhet. Jag måste ifrågasätta och vara mer aggressiv, kanske rent av provocerande men so be it! Det är alldeles för många som sitter på arslet och accepterar att inte leva fullt ut, att vara frisk med begränsningar, att aldrig vara helt nöjd. Är det inte bättre att försöka acceptera det faktum att vår kropp och själ vill något annat än våra tankar? Att många av våra tankar är formade efter yttre omständigheter, ideal och förväntningar på såväl in som utsida.


Som sagt, jag är själv inte där, ÄN. Jag befinner mig i ingenmansland och är i allra högsta grad frisk ätstörd. Jag har en driva av kontrollbehov, en trave tvångshandlingar och diverse kompensationsbeteenden kvar att bekämpa. Men mentalt har jag kommit en bra bit, jag vet! Jag är inte som de allra flesta av de friska ätstörda - en som förnekar.




                                              Gårdagens utmaning börjar därmed NU! 




.

4 kommentarer:

  1. UppFRISKande läsning Hanna! Och intressant, för jag har själv funderat fram och tillbaka kring någon form av utökat bloggande (typ hemsida) med utgångspunkt från gränslandet och med målsättning i friheten, de senaste dagarna.

    Har man väl fått vittring på det fria livet så luktar det "friskt ätstörda" med ens så unket. Nej, det är inte nog. Det är bättre än att vara sjuk, men det är inte bra. Budskapet måste ut - ätstörda ska inte nöja sig med att bli ostörda i relation till samhällets snedvridna definition på friskhet när det är möjligt att bli fri. *Dansar frihetsdans, bränner BH:n över lägerelden och funderar på att ringa psyk och fråga var gränsen för en psykos går ;)*.

    SvaraRadera
  2. Hurra! Ser fram emot att läsa mer av dina tankvärda inlägg!

    SvaraRadera
  3. Å ja, fråga läkaren!! Det hade varit jätteintressant att höra svaret. Upplever det precis så som du beskriver; att "fläsket" gör ont..!

    Om du frågar så berätta gärna sedan vad läkaren svarade!


    För övrigt så älskar jag ditt grunnande kring frisk ätstördhet och jag skulle helt klart bli en trogen besökare på din nya blogg/hemsida! Kram vännen min<3

    SvaraRadera
  4. Frisk och fri-det är så jag vill leva och det är så man kan leva! Du fixar nog själv att fortsätta blogga etc. Som du eller välj något annat ställe, blogg.se eller nåt.

    SvaraRadera