onsdag 28 mars 2012

Wohooooo

Alltså, idag är en bra dag!

Jag vet inte om jag nämnt det förut, förmodligen men minnet är som det är. Iallafall. Mina levervärden har inte varit på topp om man säger så. Svält påverkar levern negativt, värre än mycket annat. I somras när jag tog mina prover senast var särskilt ett prov kass. Kändes ju sådär kul.

Genast började hjärnan skylla ifrån sig, klart det måste varit sommarens vin, eller något tillfälligt. Inte kan det vara svält, jag som var så tjock.


Sen jag trillade tillbaks rejält i anorexin igen är det flera saker med kroppen som reagerat. Jag som aldrig varit allergisk i hela mitt liv förut har sedan dess utvecklat flera olika allergier - påminner mig själv om att jag måste boka tid för pricktest. Dessutom har jag ont i sidan regelbundet, höger sida. Jag drar mig för att uppsöka läkare, jag hatar vården, varför tror ni jag jobbar där? Man ska hålla sina fiender nära heter det ju. Ärligt talat är jag rädd för allt som har med vården att göra när det gäller mig själv, enda förklaringen till mitt lite barnsliga beteende.


Ont i sidan har jag förknippat med levern mellan varven, tankar som "tänk om", ja man kan utveckla det rejält, särskilt när man har en utbildning i patologi i bagaget. 

För att komma till saken, tuggandet har gett effekt!! Leverproverna visade sig nu vara återställda och perfekta igen! Värt att fira, eller hur?

Det var alltså inte vinet, det var ingen dödlig leverskada, det var maten det var tuggandet! Jag har alltså tuggat till mig en numera frisk lever, tjohoo!!

(Sen vad det onda i sidan är får jag kolla upp, med största sannolikhet gallan eller tarmen - vilket i sig kan vara orsakat av anorexin, men det är iallafall inget fel på levern).


Jag vill passa på att tacka er ALLA som mailat, skickat meddelande här på bloggen mm att inte sluta blogga, peppat och varit så BRA! Tack!! Jag ska försöka hitta motivation att fortsätta, kanske ändra inriktningen lite?

Jag har aldrig i mitt vuxna liv varit just FRI, jag vet inte hur jag ska komma dit även om jag tror mig ha en aning. Jag vet inte rent praktiskt hur det egentligen är men jag kan drömma och aldrig tappa hoppet om att jag ska ta mig ur ingenmanslandet.


Vem är med mig i det här sista steget? Jag vet att ni är många som står med en fot i vardera vågskål, precis som jag. Vem vågar utmana sig, utmana ALLT man trott på och allt man ser??



.

8 kommentarer:

  1. Jag är såååå på! Nu jävlar ska vi bli friska, fria och starka. DET GÅR DET GÅR DET GÅR!
    Jag ska peppa mig själv med allt roligt jag kan göra när jag är frisk.

    SvaraRadera
  2. Jag är på *viftar frenetiskt med handen i vädret*!

    Mina levervärden har också varit dåliga och jag hade dessutom hepatos under graviditeten, så jag vill vara rädd om den. Men idag har jag också fått tillbaka provsvar och alla levervärden var precis som de skulle!

    Nu är vi på väg, så är det bara! På väg mot frihet, inte bara somatisk symptomfrihet.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag är både med och på utmaningen! Vi är på väg, men vi kan inte säga när vi kommer fram. Dock tvivlar jag inte på ATT vi kommer fram!

    SvaraRadera
  4. Klart det går, hoppet är det sista som överger människan! Keep up the fight:)! En fråga vad jobbar du med inom vården?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Vad jag arbetar med är något jag medvetet hållt isär från bloggen då min arbetsplats är en liten sådan och jag vill inte att någon ska känna sig utpekad på något sätt. Men det kanske kommer framöver iallafall... vi får se...

      Radera
  5. "man ska hålla sina fiender nära". Ser du dig som fiende till dina patienter???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej nej nej, absolut inte herregudars! Jag lägger ner min själ i mina patienter och kanske då och då för mycket inkännande och medkänsla för mitt eget bästa rent av.

      Det jag menar är att jag är rädd för sjukvården, har alltid varit. Rädd för läkare och känslan av "underläget" som man kan känna när man själv är patient. Rädd för att inte ha kontroll.

      Radera
  6. Härligt att levervärdena repat sig! Verkligen värt att fira! Jag är med dig!

    SvaraRadera