torsdag 8 mars 2012

Empati

Jag läser som bekant Maria Helanders blogg lite då och då, tycker ofta att hon skriver tänkvärt och klokt. Dock kan det för min del bli lite för mycket att ta till sig ibland, det är nästan för bra. Igår skrev hon dock ett inlägg där hon kom in på ämnet empati och det fick mig verkligen att stanna upp och tänka till.

Empati, det är något jag är bra på, nästan för bra. Jag är otroligt inkännande och empatisk i min yrkesroll. Jag har vid flertal tillfällen gråtit ihop med mina patienter när de själv har haft ont, gått igenom psykisk och fysisk smärta. Jag har svårt att göra något som jag själv inte hade uppskattat, jag känner in, ibland för mycket.

Det här ser jag som något bra ändå, trots att det ibland påverkar mig och kanske inte alltid blir som förväntat. Dock har jag glömt något oerhört viktigt.


Empatin gentemot mig själv


Jag ser det som självklart att lyssna, finnas där och vara just empatisk mot både patienter som nära och kära. Men att trösta mig själv, ge mig själv medkänsla, empati. Det är som bortblåst!

Så hur är ni själva? Stanna upp en sekund och tänk efter, visar du lika mycket empati inför dig själv som inför din omgivning?




Alla IPhone nördar egoboostar väl då och då och det får väl vara ok?  


.

4 kommentarer:

  1. Vad innebär det för dig att vara frisk och hur definierar du det?

    SvaraRadera
  2. Hej <3

    Intressant inlägg! Jag kan tänka mig att många av oss med ätstörningar bär på en stor känslighet och de känslor vi känner är ibland inte ens våra egna utan sådana vi tar in från omgivningen.

    Och likadant är det som du säger; vart är emapatin för oss själva? Har du läst boken Ätstörningarnas hemliga språk av Peggy Claude Pierre?(http://www.bok.nu/Peggy_Claude-Pierre/Atstorningarnas_hemliga_sprak)

    Den kan upplevas kontroversiell och det har varit mycket snack runt henne, men många av de saker hon tar upp i den boken är träffande och bjuder på hög igenkänningsfaktor.

    Bland annat skriver hon om att man som drabbad av anorexi tar på sig ansvar för alla andras mående (exempelvis vid föräldrarnas skilsmässa, vid konflikter i familjen "det är mitt fel..!", samt som du beskriver i detta fallet; patienternas). Man känner och tar på sig/tar ansvar för alla andras smärta - därför måste man ju själv vara stark, men det klarar man ju inte på sikt eller hur?

    Man ger av sig själv till andra, men vågar inte stå upp för sig själv och be om hjälp eller erkänna hur dåligt man mår. Man utvecklar anorexi som ett skydd, något man flyr in i, något som gör att man SLIPPER be om hjälp för omgivningen reagerar, kraven sänks ingen har förväntningar på att du ska lösa all världens bekymmer och smärta.

    Jag bara babblar på nu men den boken (lånade den på sjukhusbiblioteket) berörde mig faktiskt. Bland annat berättade hon hur hon hittade en av sina döttrar ätandes hundmat under köksbordet en natt. Våldsamt hungrig men förtjänar inte god/vanlig mat. etc.

    Nu ska jag sluta:) Kram!!!

    SvaraRadera
  3. Jenny... oj ja den boken ska jag läsa, tack för tipset! Jag har sett den men inte anammat den...

    Tack fining <3

    SvaraRadera
  4. Ja, den boken har jag också hemma. Minns att jag tyckte det var en bra bok!

    SvaraRadera