söndag 20 november 2011

Inatt jag drömde....

... något som jag aldrig drömt förut?

Vissa nätter är en plåga av mardrömmar, vissa sjukare än andra. Inatt hade jag en sådan, en sådan sjuk mardröm som gör att man nästan blir rädd för sig själv. Som ger en insikt om hur knäpp jag faktiskt är.


Jag drömde att jag var inlagd på en ätstörningsklinik. En kraftig sköterska skulle väga mig, mitt på dagen. Hon antecknade mitt bmi på en tavla brevid vågen. Stora blå siffror mot en vit bakgrund, bmi 18,5. Jag fick panikångest och sprang därifrån, skämdes och svettades. Sprang in på mitt rum som jag delade med en tunn tjej som såg som sjukare ut än jag själv. Panikkräktes i en påse brevid min säng.

Vaknade med ett ryck med ångestkänslan, paniken i kroppen - tänk om det vore sant?





Hej hallå, Hanna hur är din skalle om du drömmer så här? Det ska vara en dröm att nå upp till ett bmi på 18,5 och gärna lite mer, inte en mardröm!

Varför är jag så rädd? Usch, dumma sjukdom.

Jag som är så mån om att dagen ska starta bra har fått kämpa idag. Ångesten från nattens mardröm har naglat sig fast, dock låter jag den inte styra. Jag har ätit min frukost som jag ska, jag tänker inte låta ångesten få styra mitt agerande. Men den finns där, den påminner mig om hur vriden min hjärna är. Jag är ledsen och besviken på mig själv, mina drömmar och mina tankar.


.

4 kommentarer:

  1. Men drömmar speglar ju så många olika saker hos sig själv. Det speglar ens rädslor (kanske är du någonstans rädd för att gå upp i vikt), de speglar det som pågår i ens liv för tillfället, de speglar det som man tror ska hända och de bearbetar känslorna man har. Om du är i en fas när du börjar gå upp i vikt och vill det, så är det naturligt att tankarna reagerar lite knäppt!

    SvaraRadera
  2. Precis det ska vara en dröm, ett mål att nå bmi 18,5 eller mer, är det de du räknar som normalt?:)

    sen tror jag absolut att det går att bli fri helt från äs :D bara att kämpa på! :)

    SvaraRadera
  3. Sanna... du har helt rätt, jag är livrädd för att gå upp i vikt men jag måste, face the fear.


    Camilla... exakt, man får vända tankarna. Nej jag anser INTE att 18,5 är ett friskt eller normalt bmi, jag anser att det är för lågt för att vara normalt och friskt.

    SvaraRadera
  4. Du Är inte dina tankar Hanna. Man rår inte för de tankar/drömmar man har. De bara poppar upp i huvudet likt en filmnspelas upp framför dig. Det finns ingen kontrollant inuti dig som kontrollerar vad du tänker, försök att inte lägga några värderingar i dina tankar. Dina tankar är inte DU. Det är inget fel på dig Hanna, du gör ditt bästa varje dag utifrånbde förutsättningar du har.

    Träna på att låta alla dina tankar komma, bara betrakta demnoch tänk dem fullt ut. Även om de ger upphov till jobbiga känslor, möt dem och ta emot dem. Slå inte undan dem, då växer de jobbiga tankarna / känslorna till stora monster. Om du vågar möta dem fullt ut så kommer de att lösas upp.

    Så här tränar jag med min ångest/oro varje dag och det HJÄLPER verkligen.

    Tänker på dig! Stor kram!

    SvaraRadera