torsdag 17 november 2011

Matcirkel

Japp så var det dags för mötet med dietisten.

Måste ju erkänna att jag såklart redan visste stora delar av vad som togs upp, jag vet vad som saknas i min kost men jag hade kanske inte helt hundra koll på hur det har påverkat mig. Mina levervärden är inte helt perfekta, lätt förhöjda, och det beror på att jag uteslutit kolhydraterna. Sen har jag aldrig föredragit kolhydraterna men jag måste peta in bra mycket mer i mina måltider just nu.

Sen hade jag faktiskt ingen aning om att jag bör få i mig 7 dL mjölkprodukter varje dag! Låter sjukt mycket!! Men om man inte håller detta så får man en rad bristsjukdomar, bland annat påverkas skelettet om man får i sig mindre mängd. Ujuj hur ska detta nu gå till, eftersom jag inte dricker mjölk så är det annat som måste petas in ja hur tusan ska det gå till kan man undra, genomsvett.

Däremot fick jag faktiskt beröm för att jag får i mig otroliga mängder vitaminer, så mycket att det rentav blir överskott som rinner rakt igenom. Bra fetter och lagom mängd av den varan var också ett plus för mig.




SLV:s matcirkel kommer troligtvis ändras lite nästa år när de nya nordiska kostråden ska sammanställas, men förändringarna kommer förmodligen inte bli så stora, kanske blir det aningens mindre kolhydrater.

Så här ser den ungefärliga fördelningen ut idag enligt SLV





Dags att börja moderera om mina måltider, åtminstone middagen, försöka göra kolhydraterna roliga


.

5 kommentarer:

  1. Kan man inte köpa vitamintillskott med Kalcium i? Sen så är det i och för sig bra att få i sig så mycket mjölk som möjligt då det är ett av det nyttigaste (tillsammans med ägg) som man kan få i sig. Bra fetter och så vidare! Kolla upp Carlshamns Havremjölk i smakerna choklad och vanilj - lika många kcal som i mellanmjölk med bedårande goda, speciellt om man värmer upp dem.

    SvaraRadera
  2. Tack för tips och tankar!! Jag är av den åsikten att bästa upptaget får man av riktig mat, inte tillskott men det är klart tänkvärt om man inte klarar få i sig det! Även dietisten nämnde just detta.

    Ska absolut kolla upp havremjölken!! Stort tack för den rekommendationen!! o tack för tips om att värma!! ska absolut prova!

    SvaraRadera
  3. Men komjölk är väl kalcium på naturlig väg jämfört med havremjölk (som inte har nått med "mjölk" att göra egentligen). Finns det i havremjölk så är det tillsatt efteråt.

    SvaraRadera
  4. nämen :) kan det varit så att vi var där samtidigt idag?

    SvaraRadera
  5. Anonym... bra tanke där!

    Sandra... åhh men det kan vi ha varit? Det satt ett par tjejjer i väntrummet när jag stegade ut (vid 11-snåret), var du en av dem? Jag var så inne i min egen dimma så jag kikade nämligen inte så noga...

    SvaraRadera