söndag 8 januari 2012

Fortsatt tuggande och vin i köket innan kl 8

Oj vad det går bra för mig just nu! Måste ge mig själv en klapp på axeln, för även om ångesten, tjockkänslan har infunnit sig om och om igen så har jag inte agerat efter det. Jag har bitit ihop, låtit känslorna finnas, rinna av och fortsatt tugga.


Jag bara måste citera fina Emmas kommentar här i bloggen

"Känslan" av att vara tjock är egentligen inte en känsla, utan en TANKE. Om man jämför, blir det ganska logiskt. Glädje, sorg, ilska - de är känslor. Tjockhet - ingen känsla.

Så sant! Så rätt!!  Det får bli ett mantra.


Här har det lagats mycket mat i helgen, jag har vågat mig på att äta potatis, kött och annat som jag inte ätit på länge. Vem kan tacka nej till helstekt entrecote med chimichurry och ett litet glas rött en lördag? Anorexin, ätstörningen hade givetvis velat slippa men inte jag, det är det som är skillnaden. Att låta sig själv få vara just - jag.

Sjukdomen är så full av förbud, vad vinner man på dem? Tillfällig ångestdämpning, ja, men vad i långa loppet? Nej det är inget man blir lycklig av.


Idag stod jag med vinet i köket redan kl 07:30. Nej, inte för att dricka såklart, utan jag har redan lagat dagens middag, Jamie Olivers 5-timmars lamm, med lite modifikation. Kan säga att det redan luktar mums här på Berghalla.



Hej då grytan, vi ses om 5 timmar!

Detta finns i:

1 lammstek 
1 pkt bacontärningar 
3 hela rödlökar
4 stora vitlöksklyftor

Lammet har fått steka i olivolja, smör och rikligt med svartpeppar och salt. När kanterna var brynta åkte bacon, och löken i och allt fick gossa lite tillsammans i pannan. Sen lyftes helheten över till en stegryta för ugn. Till detta tillsattes:

6 hela morötter i bitar
6 Delikatesspotatisar och Sparrispotatisar, hela och delade med skalet kvar
3 palsternackor i bitar
1/2 rotselleri i bitar
1/2 kruka färsk timjan, hackad
1 kruka repad och hackad rosmarin
1/2 strimlad röd chili
3 lagerblad
ca 2 msk italiensk kalvfond

Över allt toppade jag med 1 flaska vitt vin, lika mycket vatten, mer salt och svartpeppar och olivolja med citronsmak.


.

2 kommentarer:

  1. Heja dig! Vad du jobbar på bra, fortsätt så! Och hur blev lammet? Läste inlägget imorse och har inte kunnat släppa tanken på det på hela dagen, har sparat receptet. En dag ska jag laga det där och faktiskt äta det också. Längtar. Kör på tjejen, du är fantastiskt inspirerande. //Maaria

    SvaraRadera
  2. Mariaa.... åhh tack sötnos! Lammet blev kanon!!! O du, det är bara du som bestämmer när du får smaka, du är värd det <3

    SvaraRadera