onsdag 11 januari 2012

Mindfulness

C har pratat om detta vid flera tillfällen.... Jenny bloggar om det... Det är hur stort som helst och jag har inte sett det. 

Eller det är nog fel uttryckt, jag har hört talas om det, men inte tagit det till mig helt. Inte utforskat det. Jag har varit där och nosat men inte mer, aldrig förstått innebörden fullt ut. När jag gjorde mina friskhetsförsök för sex år sedan läste jag bland annat boken Lycka! av Dalai Lama, vilken faktiskt är en liten del av just mindfulness, som har ett ursprung i buddhismen. Kanonbra bok vad jag minns, synd bara att jag glömde den på flyget till Madeira.

Mindfulness betyder medveten närvaro, mer om vad det innebär får ni själva googla, gör det! Jag är inte alls rätt person att förklara vad det är men ju mer jag läser om det ju mer övertygad blir jag, om att det är exakt det jag behöver. Inte bara jag, utan de flesta! Man kan tro, inbilla sig att man lever här och nu, man är ju så duktig.

När det kommer till just ätstörningar och mindfulness, särskilt anorexi tydligen - fast det ifrågasätter jag, ja då har det tydligen stor inverkan, påverkan och kan göra skillnad. Jag krockade under mina egna små efterforskningar med en artikel som jag tycker att du ska läsa! Kritisera, men läs, för oj vad den var pricksäker i hur man kan tänka. Den anorektiska rösten, kontrollkänslan, undertryckande av känslor, självkritiken mm.


Du kan läsa artikeln HÄR


Jag måste erkänna. Jag är nyfiken. Jag tror.



Hemläxa. Oj vad pricksäker och än har jag bara kommit cirka 50 sidor, ser fram emot resterande.
De tio dummaste misstagen klyftiga personer gör och hur man undviker dem - Arthur Freeman
.

2 kommentarer:

  1. Hej Hanna!

    Vilken bra och uppriktig blogg du har!
    Du måste ha/haft ett riktigt h-vete genom åren men härligt att se att du nu gett dig den på, att komma ut från detta fängelse som det måste kännas som.
    En av mina bästa kompisar hade det på gymnasiet så jag har levt ganska nära anorexi.
    Hon är frisk idag och äter nyttigt och tränar tre gånger i veckan. Får hon inte träna mår hon dåligt.
    Men annars känns det som att hon är som vem som helst.

    Tack f dina omtänksamma råd och info om min pappa.

    Jag blev JÄTTEGLAD när du skrev att du var glad att jag var tillbaka i bloggvärlden!
    Sååå himla snällt sagt!

    Sköt om dig och låt inte hjärnans tankar förstöra ditt liv.
    Men du verkar vara på god väg att ta tillbaka makten över ditt liv.
    Stor kram
    Ftöken Vit.

    SvaraRadera
  2. Glad jag blir när jag ser att du länkat till mig! Mindfulness är så bra och det är verkligen hjälpt mig mkt för att hålla mig frisk! Det hjälper mig så mycket att acceptera mig själv som jag är, att minimera stress, att ta en sak i taget.

    SvaraRadera