onsdag 18 januari 2012

Vad har Harry Potter med mitt livspussel att göra?

När man kommer på sig själv sittandes i soffan, mitt på blanka dagen. Invirad i en filt. Grinande som en unge framför en film som man skulle kunnat tro handla om något helt annat än det i själva verket gjorde. När man finner sig själv med tårarna sprutande i slutscenen av sista Harry Potter filmen ja då börjar iallafall jag fundera hur det står till.

Vita rockar kan hämta detta nutcase till mamma, eller? Låsa in mig o slänga nyckeln.


En punkt som kan tillskrivas Förbättringssymptom är att hela känslolivet väcks till liv igen. Alla känslor kan komma hejvilt, passande som opassande. Logiskt som ologiskt.


Fine, jag är en blödig jäkel och hade säkert grinat ändå, men känslan... att komma på mig själv med så otrolig mycket mer känslor är både skitjobbigt och... konstigt. Både bra och dåligt antar jag, alla känslor är ju inte jätteroliga direkt, särskilt inte de som handlar om mig själv. Dem får jag jobba med dygnets alla vakna timmar.

Att acceptera, acceptera det jag ser såväl som det jag känner. Det är svårt. Ibland, eller oftast ska jag säga, så känns det som att jag aldrig kommer nå dit. Men den här gången tänker jag inte ge upp, göra som jag gjorde förra gången. Då gick jag upp till normalvikt, relativt fort, jag stängde av till förmån för kärleken och missade en viktig bit i mitt livspussel. För då kände jag som många andra, som jag själv känner men vet bättre, att normalvikt ja då är man frisk. Men inte, tyvärr. Det finns ofantligt fler bitar kvar att lägga.

Det är dem jag måste både hitta och lägga rätt just nu. Jag är ett pussel och jag ligger utspridd. Delar av mig, kanske ramen, har hittat sin plats, men stora delar av innehållet ligger såväl upponed som utspritt. 





Det är en jävla kamp och en komplicerad sådan.



4 kommentarer:

  1. Haha, hallu! Tack för din underbara kommentar.

    Var det nu i december ni flyttade in? Trivs du än så länge?

    Känns otroligt roligt att ha detta "projekt" igång och framför sig nu:) Kramar

    SvaraRadera
  2. Och du, att dela en kanna kaffe eller pava vin och snacka skit låter helt fantastiskt! Sedan gymnasiet har jag egentligen inte haft så mycket umgänge med någon annan än min sambo. allt pga av äs! Och det är väldigt synd! Men jag kommer ta igen det, just wait!!:) Kramar

    SvaraRadera
  3. Det här med friskkriterier tror jag måste synliggöras mer inom ätstörningsbehandling. I vissa fall verkar även vårdgivare vara så inriktade på normalisering av vikt och/eller eliminering av hetsätning och kompensatoriskt beteende, att patienten inte blir tillräckligt väl insatt i det faktum att det inte är slutet på resan.
    Det blir ju minst sagt snopet att sträcka upp armarna i en segergest där man tror att mållinjen är och sen inse att man bara kommit halvvägs. Inte minst är det förödande för motivationen.

    Vi får fortsätta pussla!

    Kram

    SvaraRadera
  4. sv: Du har rätt, förstås. Det är ingen idé att backa. Jag får chansa och i värsta fall chansa igen och igen och igen till dess jag hittar rätt.
    Ang hjälp utöver äs-enheten så har jag individuell terapi med min psykolog på den psykiatriska öppenvårdsmottagningen en gång i veckan, men den är mer inriktad på min övriga problematik. Sen tar jag medicin (Voxra) och har för tillfället kontakt med en fantastisk läkare, men här förvinner läkarna oftast från mottagningen inom ett halvår...

    SvaraRadera