torsdag 12 januari 2012

Smaker!

Tack för nya smaker!

Allt som som stoppas i kakhålet numer har en helt annan smak. Nu när jag inte längre tillåter alla negativa tankar att ta så mycket plats så finns det plats för hjärnan att upptäcka smaker igen.

Jag har enligt mig själv en helt ok smakpalett, jag är duktig på matlagning och smakkombinationer. Inte bäst men bra.

Pasta, ris och potatis har jag varit helt ogrundat och felaktigt varit rädd för, som så många andra med ätstörningar. Eller har, är ska jag väl fortfarande säga, för det är något jag jobbar på varje dag numer. Alla påverkas inte av omvärldens påtryckningar och tjat, endel gör det till rimlig gräns, vissa gör det såpass att de går på en tunn lina av kompenserande och liv, andra, sådana som jag, har en känslighet för det där. Jag har påverkats, jag påverkas och jag vet inte varför. Kolhydrater är ju numer som 80-talets fett, det är något farligt och fel, något som svartmålas. I ett annat inlägg tänker jag hoppa skiten ur dieter som LCHF och LCHQ m fl.

Iallafall... för att hitta lite fler alternativa kolhydrater, för att spräcka den där skräckbubblan så får man se utanför ramarna. Min fina dietist kom med några förslag och jag har provat dem. Mina smaklökar sjunger!

Matvete istället för ris eller pasta är sjukt gott! Mer smak, bättre tuggmotstånd. Har ni inte provat, gör det! Fast jag är nog sist i världen med att prova känns det som, undrar varför.





Olivoljor finns ju i flertal upplagor, har ni testat olivolja med citron? Om inte, skriv direkt upp på handla listan! Barnen älskade dessutom smaken, fördelar för familjen är ju fördelar för mig.




Gissa om det finns en massa mer smaker och smakkombos att utforska! 


Tror det kan låta ruskigt präktigt men helt ärligt, det handlar om att våga, vilja och att utmana sig själv. Sluta jämföra sig, sluta kritisera sig själv negativt. Det är inte lätt. Men för den delen betyder det inte att det inte går.

Sen är det så, det finns otroligt många fälleben, gropar på vägen. Det är OK. Man måste få misslyckas då och då, allt är inte guld och gröna skogarOm livet var för enkelt, skulle det vara roligt då?


.

.

.

.

4 kommentarer:

  1. Alltså matvete - en riktig höjdare! Kul att du upptäckt det. Passar då på att dela med mig av ett höjdarrecept med just matvete. Jätteenkelt, nyttigt och gott.
    3 dl matvete
    400 g skalade räkor
    2 msk olivolja
    2 msk rödvinsvinäger
    2 fint skivade salladslökar
    0,5 dl hackad dill
    150 g grovriven lagrad ost
    500 g färsk grön sparris i 3 cm bitar

    Koka matvetet.
    Blanda resten av ingredienserna utom sparrisen
    Koka upp vatten i en kastrull, lägg i sparrisen i ett durkslag o låt ångkoka under lock i 5-7 min
    Vänd ihop allt med matvetet
    Njut

    Bara såå gott och nu när vi går mot vår så kommer den där riktigt färska sparrisen att smaka ljuvligt!
    Lycka till med de nya smakerna.

    //Maaria

    SvaraRadera
  2. Den där oljan tycker jag också om, men jag använder allra helst valnötsolja (mest för att den är så jäkla GOD men också för att jag inte tycker om fisk och valnötter innehåller en hel del omega 3). Kolhydratsskräck har jag med (har övervunnit fettskräcken åtminstone)TROTS att jag har var i absolut superform under en period då jag åt mycket grovt bröd och pasta, och njöt mer av träningen (som jag ÄLSKAR) då. Ätstörningar är inga logiska sjukdomar...

    Kämparkramar från Katrin

    SvaraRadera
  3. Tänker som du kring dieter! Visst är det ju förfärligt hur mycket som blivit förbjudet och farligt! Usch och fy för allt som skriv om allt sådant. Mat har blivit mer komplicerat än det egentligen är.

    SvaraRadera
  4. Maaria.... ohh tack!! lät superbt det där receptet! Ska absolut testas, o du, det tycker jag du med ska göra <3

    Katrin... tack snälla du! o bra tips ang valnötsoljan! o ta hand om dig med, låter som kämpar med samma skit som jag...

    Jenny... det är själva hetsen runt dieterna som jag tycker är värst. Än den ena än den andra som talar om exakt vad som är "rätt"... helt galet... Mat är ju inte så komplicerat som du säger...

    SvaraRadera