torsdag 5 januari 2012

Helvete

Jävla förbannade ångest!

Magen sväller, spänner, gör sig påmind. Tjockkänslan tar över fullständigt, impregnerar hela mitt jag.

Varför kan jag bara inte få äta utan att känna så här?! Just nu vill jag bara lägga mig platt, helst göra mig av med middagen som idag bestod av färsk spätta, grönsaker. Inget farligt. Jag tänker inte genomföra den dumma tanken, men den är lockande. Få bort tjockkänslan, spännkänslan och bara ge upp.


När jag mår så här vill jag bara sluta äta, bli smal, känna mig smal. Fast jag vet att det är fel, jag känner mig inte smalare, eller lite kanske men det är inte värt det. Jag blir ändå aldrig smal nog, det duger aldrig.

När jag känner så här hatar jag mig själv, in- och utsida. Kroppen känns som en overall som man skulle göra vad som helst för att hoppa ur. Men det går inte, den möjligheten finns inte.

När den här känslan infinner sig vill jag bara stänga av, sluta existera och fly!


Ingen av alternativen är aktuella. Nu gäller att sysselsätta sig, skriva av sig, fortsätta, fokusera om, fokusera rätt. 

.

5 kommentarer:

  1. Du gör så mycket rätt, tänker så ofta rätt, peppar så många andra. Klart att du känner så här ibland, det är ok! Tyck, tänk och känn så mycket negativt du vill iblan men agera inte på det. Var bara i det, förträng det inte utan låt det vara det det är. En dålig dag. Inget värre! Du kommer igen! Du kommer inte att låta dig falla handlöst mer. Visst - avgrundsdjupen ser du men ställer dig förbi. Och även om de lockar - en dag ska du bli fri! Styrkekramar.
    Maaria

    SvaraRadera
  2. Inte ge upp, ångesten går över<3

    visst är det en kanonlista?:D mailar den till dig såfort jag hinner :D

    massa kramar

    SvaraRadera
  3. Jag vet det är ett helvete du går igenom men enda sättet att bli av med ångesten, tankarna och känslorna är att gå emot de, göra tvärtom och stå ut! Jag vet att det blir bättre och lättare och lättare ju fler gånger du trotsar sjukdomen och vågar göra tvärtom! Det positiva(även om du inte kan känna det nu)är att du får ångest och de här tankarna, det visar att du kämpar på riktigt och är på väg mot det fri(sk)a livet:)! Keep on fighting!

    SvaraRadera
  4. Min sjukgymnast sa en sak till mig en gång som jag tyckte var bra.

    "Känslan" av att vara tjock är egentligen inte en känsla, utan en TANKE. Om man jämför, blir det ganska logiskt. Glädje, sorg, ilska - de är känslor. Tjockhet - ingen känsla. Jag är för övrigt säker på att du befinner dig ljusår från att vara ens i närheten av "tjock". Så, tjockkänslan är bara en felaktig tanke.

    Man ska lyssna på, och respektera, sina känslor. Tankar däremot, dem kan man välja att försöka ignorera, trycka undan och ersätta.

    Okej, nu blev den här kommentaren kanske lite virrig.. men det jag vill säga är.. försök STÅ UT.
    Det är ett helvete, jag vet. MEN. Stå emot, stå ut. "Tjockkänslan" är egentligen bara det sjuka i dig som desperat försöker få uppmärksamhet, försöker få dig att lyda. Det är ingen sanning, utan en TANKE, som du, och jag, och alla ätstörda, upplever som fruktansvärd. MEN - bara för att en tanke tänks, betyder det inte att den är sann.

    You can do it!

    Kramar!

    SvaraRadera
  5. fina fina du. Som jag saknar dig och våra samtal ♥

    SvaraRadera