tisdag 31 januari 2012

Lantliv - Mat & Vin

Just nu tillåter jag mig att njuta mer än någonsin. Men att ens använda ordet tillåta när det kommer till att njuta är egentligen helt galet, njuta ska man kunna göra precis när som av vad som. Men hela samhället idag bygger på någon sjuk princip att man ska förtjäna saker och därmed tillåta sig. Det skapar givetvis begränsningar och är allt annat än positivt om man analyserar det lite.

Så kort och gott, jag njuter!

Njuter av det vackra vintervädret, som jag dock hellre njuter av från insidan då det är så satans kallt att jag knappt kommer ut till vedboden innan nästippen är förfrusen och tappad i snön. Ja det känns så iallafall, lite överdrivet men det är ju som jag är. Aningens överdriven, eller underdriven, i det mesta. Den där balansen är lagd på beställning och väntas väl komma i portioner inom tid.

Ska snart krypa upp i soffan, under en filt och läsa ett nytt, eller nytt för mig iallafall, nummer av Lantliv Mat&Vin. Ha som målsättning att inom kort kunna laga allt, äta allt, när jag känner för det, när min kropp önskar, utan att ha en enda kompensatorisk tanke.

Ett liv utan ätstörning, eller någon lightversion av. Den där lightversionen, den osynliga godkända ätstörningen som många friska har, den tar jag upp en annan gång. Har varit inne på den tidigare men kan inte sluta reta mig på det. Med lightversionen menar jag givetvis inte ätstörning UNS, eller liknande för den delen. Det jag menar är den ätstörningn som fått ett OK, som var och varannan går runt med och tror är ett normalt beteende. Något som många godkänner för att hantera sin egen ångest eller sitt dåliga samvete.

Men idag är det njuta.



Jag älskar mat, jag älskar att laga mat och har alltid gjort. Jag är förtjust i lantliv och jag älskar vin. Kan det bli  bättre en eftermiddag som denna. 

.

5 kommentarer:

  1. Visst är det sorgligt att vi har ett samhälle som faktiskt i mångt och mycket uppmuntrar till synsättet att vi ska förtjäna mat (eller annat njutbart, som massage eller ett glas vin), som om det ska kosta att njuta? Man behöver verkligen inte besöka en ätstörningsmottagningen för att stöta på generade kvinnor (ffa) som ursäktar chokladbollen de har i handen med ett "Jag ska gymma i kväll, så jag förtjänar den här!", allt medan de utstrålar att de inte alls tycker att de gör det.
    För att inte tala om ordet SYND i samband med mat. Ojoj, don't get me started on that one... "Igår syndade jag med en bit kladdkaka" borde ju rakt av heta "Igår NJÖT jag av en bit kladdkaka". Okej, I'm getting started... Ska banne mig blogga om ämnet själv någon dag när jag är lugnare än för tillfället.

    Tänkvärt, hur som helst!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ni har så rätt så, vi njuter inte av mat utan vi skäms (eller jag iaf)
    Men jag jobbar på det jag med, små steg i taget.
    Hoppas du fick en fin eftermiddag vännen och tack för dina fantastiska ord.
    Puss och kram
    Tess

    SvaraRadera
  3. Och jag har varit iväg på årets först mat- och vinprovning. I år i sällskapp av äsen tyvärr, men aldrig att jag tänker låta äsen stoppa de fem tillfällena. Aldrig! Om jag så ska dö av ångest på kuppen. Så ikväll har jag njutit av fyra olika chilenska rödviner ackompanjerade av en älggryta med kantarellsås. Till efterrätt bjöds det på två vita dessertviner och en ljuvlig pannacotta med apelsinsås. Ångest? Jajamen! Men det får det va, jag åt! Bakis på fler än ett sätt kan jag vara imorgon. Njut på, det är en mänsklig rättighet, inget vi förtjänar.
    //Maaria

    SvaraRadera
  4. Nu har du tagit orden ur munnen på mig, varför kan man inte bara få njuta av livets goda. Varför ska man ha gjort sig förtjänt av det. Tyvärr så gör jag nog precis så som jag hatar att andra gör, jag förtjänar den här för jag har gjort det där eller inte ätit det där på länge tränat massor osv. Ditt inlägg fick mig iaf att tänka till. Tack

    Sen måste jag ge dig en klapp på axeln, du har verkligen gjort ett bra jobb. Du skriver inspirerande och verkar ha kommit en bit med att bli vän med dina tankar. För varje blogg jag läser, där de skriver att det är värt att kämpa så blir jag lite mer moriverad.
    Kram S

    SvaraRadera
  5. Helle... jamen visst är det så, ju mer man tänker på det ju mer upprörd blir man. Skulle gärna läxa upp merparten av folket...

    Maaria... men du! Precis det tänket "aldrig! om jag så ska dö på kuppen av ångest" EXAKT den känslan som du tänker använda till de 5 tillfällen kan du använda varje dag, till inställningen till ditt LIV... du är bra!

    Tess... du ska inte skämmas! Men ta tag i dina tankar! De löser sig inte av sig självt och de blir inte bättre av viktnedgång, träning eller kompenserande - det är bara tillfällig lindring. Det är hjärnan man måste ändra, tankar och tankefällor. Puss sötaste <3

    S.... det ÄR verkligen värt det! Man mår aldrig aldrig bra med en äs och man kan välja bort den. Inte lätt, inte smärtfritt men spännande och klart värt det! Fokusera på något positivt när du står i köket, påminn dig om att det negativa är tankar och inte verklighet... o TACK för komplimanger! <3

    SvaraRadera