måndag 9 april 2012

Det som låter lätt - är svårt

Hoppsan sa vad svårt det är!

Jag har precis börjat med lite lättare meditationsövningar och oj så svårt det är. Mina tankar far iväg på nolltid och fokuset bryts ständigt. Det är skillnad på att veta hur man ska göra och att sen verkligen genomföra det. 


Jag måste däremot säga att jag är positivt överraskad. För även om jag fortfarande står i startgroparna av min mindfulnessträning och mitt här och nu tänk så har det lilla påverkat mig under veckan som gått på ett positivt sätt. Att inte lägga så mycket värderingar i vad jag ser eller känner och att fokusera mer på min kropp och min andning med perspektiv utifrån har faktiskt skapat en känsla av harmoni och lugn.


Jag vet att vissa av er säkert tycker jag låter hur flummig som helst nu. Men det fungerar!





.

1 kommentar:

  1. Fascinerande nog tycker jag att även lite mindfulnessträning, om den tas på allvar, kan vara mycket hjälpfull!
    När mindfulness presenteras i veckotidningsform får man lätt uppfattningen att det rör sig om enskilda övningar för att bara tillfälligt slappna av, när det i själva verket är en hel livsstil och -åskådning när det fungerar optimalt.

    Jag skulle ha tänkt "Flummigt som fan" om sådant här för något år sedan, just för att det ofta framställs som den stressade människans quickfix, precis som yogaställningar fanns och finns med i var och varannan "hälsotidning". Nu kan jag bara nicka och hålla med dig - det är svårt, men det gör skillnad.

    Kram

    SvaraRadera