onsdag 11 april 2012

Vågor

Måendet går verkligen i vågor.... förra veckan var jag så glad, mindful och lugn, lycklig!

Denna vecka är det tvärtom och jag vågar nog erkänna att det baskemig inte beror på några kvinnliga hormoner iallafall. Dagen började med stress, magknip och svårigheter att djupandas. Hur jag än försökte göra mina mindfulnessövningar så bara gick det inte och tvinga på mig dem tänker jag inte göra, däremot ha dem i bakhuvudet tror jag är bra.


Ångest är svaret. Hela dagen har jag gått med den pirrande känslan i magen, oron i kroppen och negativa tankar som susar runt som en otäck bisvärm. Jag vet och jag har inte låtit mig påverkas på det sätt att jag agerar efter dem. Jag är numer tillräckligt stark att upptäcka dem, åskåda dem och bara låta det vara. Men de KÄNNS. Fysiskt känns det när ångesten helt utan triggers sätter klorna i hjärnbarken.


Jag skulle vilja hitta ett sätt att slå bort sådana här dagar. Mindfulnessövningarna hjälper mycket men när de fysiska känslorna tar överhanden är det skitsvårt att ta till sig dem till fullo.


Jag har en negativt inställd och elak hjärna när det kommer till mig själv - egenempatin är helt lagd åt sidan och empatin för andra förstärks. Dock är det en fantastisk egoboost när man får höra av sina patienter att de tackar som hjärtligast för det varma och trevliga bemötandet, att de upplever att de fått bra vård. Det kan rädda en sådan här dag, som idag.




Om någon undrar vad jag har ångest över så är det som vanligt synen på mig själv och mitt yttre. Rädslan att andra ska se det jag ser, det överviktiga, det malplacerade och värdelöst misslyckade. Bluffen. Tankar som förvisso bara är tankar men som känns verkliga - vissa dagar mer än andra.


.

5 kommentarer:

  1. Den där gamla (ack så irriterande) klyschan om att tillfrisknandet och livet självt går i vågor är nog sannare än man tror. Och det värsta är att de riktigt dåliga dagarna, då känns det ofta som om de bra dagarna är helt väck, allt man lärt sig försvunnit och att det aldrig kommer att komma en bra dag till under ens livstid.

    Att träna sig i medveten närvaro och tillämpad avslappning när man är som mest uppe i sin ångest... well - jag har nog aldrig lyckats med det företaget. Oftast försöker jag inte ens, jag blir liksom både blind, döv och känslomässigt förlamad av den när det slår till som hårdast.

    sv: Hahaha, härligt att läsa om andra statistikhoror ;). Maken läser statistik på högskolan under tiden han jobbar heltid bara för att han tycker att det är så kul. Däremot har han inget som helst intresse i att lägga ovidkommande värden i siffrorna, han har lyckats använda sin logiska ådra till vettiga saker den mannen.

    Och det är _så_ sant som du säger, att lycka inte ska förknippas med IQ öht. Som en arbetsterapeut sa för några veckor sedan: "Tänk att du som är så intelligent ändå inte är glad!".

    Önskar dig en långt bättre dag i morgon med mer mindfulness och mindre mindfuckedness!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Här är en till som har ett liv som tuffar på i en ständig berg- och dalbana. Jag kan bli så förbannad över att man inte kan få stanna i den där harmoniska känslan när få saker upplevs som problem, när man inte fastnar i sin egen skalle med sina egna grubblerier och det känns som ingen i hela världen kan förstå sig på en...

    Är nyfiken på varifrån du får dina mindfulness- och meditationsövningar. Vore spännande med tips.

    Kramar i mängder och glad påsk alldeles för sent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi läser "mindfulness i vardagen" av ola schenström och A är helt begeistrad kan jag lova!! rekommenderar varmt!! Sen har jag en bok av anna kåver "våga leva ett liv, inte vinna ett krig" hemma... har hört SÅ mycket bra om denna kvinna så det måste testas!!

      Puss på dig vännen o jag längtar efter nästa blogginlägg!! o du... när du orkar vill och känner att det fungerar, kom hit på en bit mat! Kram

      Radera
    2. Skivan från samma bok är full av övningar + att vi båda har laddat ner mindfulness-apps som guidar oss och fungerar SÅ bra!! när man inte har världsångest vill säga ;)

      Radera
  3. Tack för tips! Lyssnade på Anna Kåvers sommarprat och blev genast nyfiken på att läsa mer av henne. Ska kolla upp böckerna och några appar.

    Bloggen ja, den har legat lite vilande ett tag... Även där går lusten, inspirationen och tiden väldigt mycket i vågor.

    Vill så gärna ses! Fattar inte vad det är som stjäl vår tid men antar att det är barn, hus och allt det där andra du vet ;-)

    Varma kramar!

    SvaraRadera