fredag 13 april 2012

Ge sig själv tid

Tid är det enda vi har och det vi saknar mest av, särskilt när man har småttingar hemma - herregudars vilken skillnad det är nu och innan barnen kom till världen.


De stunder jag är ledig, den tiden jag fortfarande är sjukskriven så att säga den lägger jag helt och fullt på mig själv. Det är ju det som är poängen. Att vara just ledig, fri från allt.


Jag är rätt övertygad om att de flesta som får en ledig stund "passar på" med någonting, ska bara, måste. Eller ser ledigheten i någonting att göra som kanske inte gagnar en själv i slutändan utan blir ett jobb, ett måste. Som ett exempel, en ledig fredag passa på att städa och handla innan barn och man kommer hem. Det är inte att vara ledig. Fine, där vardagssakerna bör ju göras ändå, men man ska särskilja på ledig och ledig där.


Göra en sak i taget, inte tänka på deadlines och sen. Det gör knappast att man gör det man ska göra varken bättre eller snabbare, tvärtom blir man mer ofokuserad, stressad, lättirriterad och trött. Inget positivt med andra ord. Dessutom kan man inte skjuta upp sitt välmående.


Det är så sjukt många måsten och intryck överallt, det är sällan man ger sig tiden att stanna upp och reflektera, bara vara. Det är inget man kan skjuta på sen, för nu är NU inte sen. Det finns inget jag ska bara kolla mailen först, sen.... jag ska bara gå ner lite i vikt sen ska vara glad och tänka på annat.... att stanna upp och bara vara i nuet tar ingen tid men skapar tid, skapar lugn och motar stress.


Idag borde jag städa huset, jag borde rensa ut garderober och måla klart dotterns tak. Jag inbillar mig ständigt att jag kommer må bättre om jag går ner i vikt - sen tänk. Listan av måsten och borden kan göras oändlig. Men, jag är ledig idag, för att jag behöver det. Därför går jag nu ut och planterar om mina chiliplantor istället - för det är något jag tycker om, rogivande. Jag väljer att se listan för vad den är, bara en lista och de kommer att bockas av men inte NU, för nu tänker jag ta hand om mig själv.






Tid här och NU, det är det enda vi har. Det är så lätt att glömma det när man står inför alla dessa måsten och borden. Byt plats på måsten och borden och ge dig själv tiden först. Vad är det värsta som kan hända.


.

5 kommentarer:

  1. Som långtidssjukskriven har jag aldrig känt att jag saknar tid, snarare tvärtom. Ändå har jag, precis som du beskriver, skjutit upp det som verkligen är viktigt, men aldrig struntat i att diska direkt efter maten tex.

    Även när jag mår ganska bra, som jag faktiskt gjort nu det senaste, riskerar jag att rusa iväg i tankarna "När jag kan gå upp i tid/orkar plugga/får mer pengar" - och så är man där igen!
    Det fina i kråksången är att jag blivit mycket bättre på att stanna upp och våga tänka efter, såväl när jag mår jättedåligt som när jag mår bra. Träning ger resultat!

    Jag tycker att du gör helt rätt - den tid du är sjukskriven ska du ta hand om dig själv, det är DIN tid.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Tittar in på din blogg iblAnd den är så bra och tänkvärd! Du verkar vara en helt ffantastisk tjej som är så värd att må bra.

    SvaraRadera
  3. Viktigt, viktigt! Måsten och borden skapar vi själva många gånger-värt att påminna sig själv om.

    SvaraRadera
  4. Så sant, så sant! Jag gick förresten och lånade Anna Kåvers bok. Jag övar och övar på att vara här och nu. Sjukt vilken skillnad det faktiskt gör! Tack oändligt mycket för det tipset!

    SvaraRadera