måndag 17 oktober 2011

Mor & Dotter

Ska snart rusa iväg på dotterns utvecklingssamtal, ja de har sånt även om de inte ens fyllt 3. Hon är så duktig min dotter, så fin, så perfekt och en oslipad liten diamant. Tänk att hon ska ut i den här stora, kalla, faktist farliga världen med alla krav och förväntningar. Det skrämmer mig.

Läser Emma Wiklunds blogg ibland, hon är verkligen en person med bra syn på det här med omvärldens krav och syn på saker och ting. Samtidigt som hon är en karriärkvinna och mamma får man ändå känslan av att hon står stadigt på sina före detta modellande ben.

Ett inlägg hon gjorde i somras, som återtogs i en artikel i DN förra veckan var just hur sjukt smalt det är i modellvärlden och att hon uttrycker sin åsikt om att det borde införas 18-års gräns för att modella. Kan inte annat än hålla med! Hejja Emma!

Modellerna idag förväntas trycka sig i storlek 32 eller mindre, hur sjukt är inte det???? Ja om man inte är 150 lång kanske, men modeller är ju från 173 och en bra bit upp.

Den världen ska min dotter växa upp i, en värld där kvinnor som anses vackra, som ställs upp som ideal, färväntas tryckas i storlek 32, se vuxna ut redan i tidig tonår, i puberteten där flickors kroppar lägger på sig lite extra. Skruvat är det och det är faktist bara vi som kan förändra det här.

Jag ska ge min dotter helt andra ideal att se upp till. Jag är hennes mamma och jag kommer göra allt i min makt för att hon ska vara som teflon inför omvärldens sjuka skruvade ideal och krav. För min dotter är redan perfekt, precis som hon är och som hon alltid kommer att vara.

Läs Emmas blogg, inlägget där hon kommenterar just detta, hon är ju precis som jag, mor till en dotter

http://damernasvarld.se/emmawiklund/art/219751/dags_fr_lite_frndring_kanske/


Dags för förändring? JA! Vore skönt om idealet kunde återgå till det hälsosamma, vackra som fanns på 50-/60-talet när kvinnor var just kvinnor.


.

2 kommentarer:

  1. Känner samma sak inför min dotters uppväxt. Må de kunna stå emot alla dessa sjuka ideal och tro på sig själva!

    SvaraRadera
  2. Ja, hon verkar sund! Galet det här i modellvärlden. Läs om detta på ABK:s blogg också. www.abkontakt.wordpress.com

    SvaraRadera