onsdag 1 februari 2012

De friska ätstörda

Men orka!

Idag presenteras det på nyheterna att tallriksmodellen är hotad av de nya fettdieterna, 20 års arbete för folkhälsan är hotad sägs det. 

Men hur sjukt är inte det?

Fine att tallriksmodellen behöver uppdateras - vilket den är på väg att göra. Kolhydratdelen kommer med stor sannolikhet att minska till förmån för fett och protein, men aldrig till de låga nivåer som flertalet fettdieter förespråkar. Hur kan man som frisk, ifrågasätta sin kropps behov av alla byggstenar? Vart finns logiken i det? Är det så viktigt att uppnå en vikt som finns i huvudet eller på vågen, istället för att låta kroppen hitta sin biologiska vikt, den som kroppen fungerar ultimat i.


Gled in på ämnet lite igår, har gjort det förr och kommer förmodligen göra det igen. De friska ätstörda.


De friska ätstörda tror sig vara just friska, deras ätstörda beteende ser de som fullt normalt. De kompenserar och anser att det är en naturlig del av ett friskt liv. De tror att de lever, de tror att de har kontroll och tror sig veta när de inte har det. Detta är medelsvensson om man frågar mig.

De känns igen överallt, i alla miljöer. Med handen i kakburken och ursäkten att man minsann ska ta ett extra pass på gymmet. De byter ut den annars allsidiga måltiden på fredag lunch till förmån för ett kalorisnålare alternativ - för att man ska kunna unna sig lite extra på kvällen. Efter en större middag kan de sucka och säga att de hoppar över kvällsmaten, för att kompensera. Som att det är det mest naturliga i hela världen.


Att unna sig något jämnställs med att synda - hur ofta har man inte hört det?


De har en våg hemma, den används som en  måttstock, de bestämmer själva vilken vikt som är bra för dem och vilken vikt som är idealet för dem. De tränar för att äta, äter mindre för att äta mer, ursäktar sig högljutt och kommer med åsikter och påtalar sina egna duktigheter - då alltid i form av att de har tränat/ätit lite/missunnat sig. Kompenserat.


Sen när är det något duktigt att hoppa över en fika, en måltid eller något annat som man kanske hade njutit av?



Med detta inte sagt att det inte finns människor som behöver tappa några kilon, som behöver hjälp med sin kost och sitt kostupplägg. Men det är inte samma sak som att kompensera ner, missunna sig och lägga ett positivt värde i det. Högt och ljudligt påtala sina egna såväl som andras duktigheter och fel.

Otal statusuppdateringar på Facebook där skrivaren nämner att han eller hon unnat sig en bit choklad - tätt följt av svar som antyder att personen i fråga ska ta en extra träningsrunda, hoppa över något annat eller på något annat sätt kompensera. Eller statusen som påtalar att skrivaren har tränat, följt av kommentarer som påtalar duktighet. Detta är allt som oftast normalviktiga, friska individer utan ätstörningsproblematik. Där finns inga gränser för hur man får kritisera och komma med åsikter som faktiskt är osunda och allt annat än just friska.


Detta är ett ok beteende i svenssonvärlden. Varför är det så? Vill den generella massan inte må bra, eller är det så att man tror att man mår bra, lever fullt ut när man ständigt kompenserar? 


Helt ärligt tror jag inte folk är medvetna. Den omedvetenheten begränsar dem.


Jag skulle vilja kalla de friska ätstörda för en folkhälsosjukdom.




9 kommentarer:

  1. Gud vad bra skrivet Hanna! Jag tycker att maträdslan överlag är en värre folksjukdom och ställer till det mer än fetma!
    Får se om jag spinner vidare på detta ämne =)

    har inte missat award eller mail, men har knappt haft tid med datorn i flytten, hoppas du förstår! ska försöka ta tag iallt snarast!

    kram!

    SvaraRadera
  2. Så sant! jag har funderat mkt kring just detta och är smått allergisk mot det här! Att unna sig... gillar inte ordet, uttrycket, tänket-inte alls.

    SvaraRadera
  3. Kan inte mer än att hålla med dig.
    Jag har inte väckt alla mina hjärnceller till liv än idag, så jag orkar inte komma med någon mer uttömmande kommentar än så för tillfället, trots att tankarna snurrar för fullt. Skitbra!, säger jag och hoppas på att orka återkomma i ärendet senare.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag vet inte om det stämmer, men jag vet iaf att vi ätstörda har en mycket större medvetenhet en gemmene man/kvinna. Bland mina närmsta vänner pratas det inte alls så, även om alla nog har en "idealvikt" de gärna håller.

    SvaraRadera
  5. Vad bra skrivet. Och det gör det ju så mycket svårare när man kämpar för att bli frisk från en ätstörning. När många runt omkring tränar jämt, hoppar över fikat och, framför allt, får höra att de är duktiga för det.
    För länge sedan såg jag ett tv-program där programledaren tog upp det absurda i att om en kvinna säger att hon har syndat betyder det knappast att hon varit otrogen mot sin man eller dylikt utan att hon ätit en chokladbit. Suck!

    SvaraRadera
  6. Som vanligt bra skrivet, bra tänkt och som vanligt håller jag med. Trots min ätstörda del som håller med om alla dieter och gärna alla samtidigt så jag inte kan äta något, så blir jag så otroligt frustrerad av alla vänner och bekanta som ojar sig över vad de har ätit eller inte ätit, att de ska ta tag i sitt liv/träning/vikt osv osv i all oändlighet.
    Skit i vad veckotidningar säger! Ät och motionera för att du vill och tycker det är trevligt, känn efter vad kroppen behöver och lär dig tolka kroppens signaler så behöver du inte fundera på mat och vikt mer än i termer som "vad vill jag äta idag, eller vilken träning tycker jag är kul just nu?". Det är när vi glömmer att lyssna på kroppen, den klokaste av oss alla, som det blir knas. Det är när vi förtränger våra basala behov det blir fel. Sen är alla kroppar olika och den förändras med tiden. Vissa mår bättre av viss mat och andra mår bättre av att utesluta annan mat. Men det handlar hela tiden om att lyssna på kroppens, och inte psykets eller samhällets signaler. Det är ett nytt synsätt vi behöver, inte en ny diet!
    Om jag bara kunde ta till mig det själv...Men ett steg i taget, det ska gå!
    //Maaria

    SvaraRadera
  7. Kunde inte sagt det bättre själv, jag är också så trött på det...

    SvaraRadera
  8. Åh jösses, jag kunde inte hållit med dig mer!! jag är på sätt och vis glad att jag går igenom det jag gör nu, för det har öppnat mina ögon och jag kommer inte att gå på nån enda diet i hela mitt liv. Mat är inte farligt, kolhydrater är inte farligt, att ta en choklad för att man är sugen är inte farligt och inte att "unna sig". Det är snarare helt ok och inget speciellt med det!

    You go girl, snyggt talat! Kram

    SvaraRadera
  9. Otroligt bra skrivet!
    Har själv flera gånger funderat lite i samma banor och irriterat mig på hur samhället faktiskt ser ut idag. Du lyckades fånga det i ord. Fint!

    SvaraRadera