tisdag 7 februari 2012

Anorexins Rädslor

Många gånger förut har jag skrivit om rädslor. Hur många rädslor den här sjukdomen skapar och hur man agerar efter dem, låter dem styra och infiltrera livet.

Jag, som så himla många andra med samma sjukdom, som nästan alla med någon form av ätstörning, har varit fullständigt livrädd för känslan av hunger. Hungerkänslan har varit förknippad med skuld, skam, äckel och ett tecken på misslyckande. Samtidigt har hungern känts som en kompis till sjukdomen, en känsla av kontroll. Där hunger tyder på att anorexin vinner, därmed är man själv en vinnare om än så för en kort stund.

Känner man dessutom hunger tillräckligt länge så hamnar kroppen i en fysisk eufori, en känsla som säkerligen kan jämställas med ett rus, en berusning, som känslan av en drog. 

Efter flera veckors tuggande har jag nu äntligen kunnat acceptera hunger, en av mina stora rädslor! Det är helt magiskt att kunna känna hunger, veta när den smyger sig på och njuta av det! Längta efter mat utan att känna skam. Det är en sån vinst!


Nu är det nästa rädsla som ska tas tag i. Mättnad.

Den känslan är fortfarande hemsk, framkallar ångest och får mig att må dåligt i mig själv. Mättnaden är som hungern, ett bevis på misslyckande och kontrollförlust. Den visar, bevisar, att det är kört.

Detta är givetvis bara tankar och det enda sättet att förändra är att vilja, våga och konfrontera. Ifrågasätta, känna efter och fortsätta tugga. Vänja sig vid känslan, acceptera den.


Allt går, allt är möjligt men man måste våga, chansa, prova och utmana. Inte förvänta sig att det ska vara enkelt eller smärtfritt men förvänta sig en vinst i slutändan, det kan man göra. För gick det med hungern ska det gå med mättnaden!



.

4 kommentarer:

  1. Hej Hanna, Halkade in på din blogg av misstag strax före jul (ett extraklick på fb) och har läst dina inlägg sen dess. Jag är grymt imponerad av ditt sätt att skriva och ditt sätt att hantera din sjukdom även om det för mig (frisk ätstörd som diskuterar mat och motion i fikarummet och unnar mig själv då och då :))är helt obegripligt hur du som är smart, driven och stark kan hamna i klorna på anorexia. Jag är iaf grymt imponerad och den här bloggen - ditt liv - inspirerar många både friska och sjuka där ibland mig. Ha det bra, Lisa

    SvaraRadera
  2. Hunger har jag aldrig haft så stora problem med, men mättnaden... Kopplingen går blixtsnabbt i skallen: Mätt = Tjock och så kryper sig ångesten på.

    Men där är tuggandet verkligen ett utmärkt verktyg tycker jag, mättnaden blir så mycket mer behaglig när man tuggar en portion "vanlig" mat ordentligt än när man skyfflat ner kalorifattiga grönsaker i raskt tempo för att "få mycket mättnad för lite energi".

    Lycka till med mättnadsträningen!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Åh den där mättnaden alltså..! Den är så hemsk. Samtidigt så vinner man ju ingenting på att "mesa". Jag jobbar mycket på mättnaden och att faktiskt INSE hur mycket mat jag behöver och ACCEPTERA det. Acceptansen är en klurig sak..
    Kram, klokt inlägg!

    SvaraRadera
  4. Lisa.... först o främst stort tack! tack för komplimangerna <3 men sen vill jag tillägga, att oavsett hur intelligent man är, hur insiktsfull man än är så är det här en sjukdom, inte ett val. Så det har inte alls med intelligens att göra, för även den smartaste kan ju drabbas av en sjukdom, om det så må vara cancer eller psykisk ohälsa.

    Helle & Jenny.... visst är det lurigt, hur hjärnan felkopplar normala känslor med felaktiga tankar.

    Sen det svåra... att acceptera. Vi får tänka utanför den där lilla lådan... inte själva måla in oss i hörn.

    SvaraRadera