torsdag 23 februari 2012

Att förväntas vara "anorektiker"


Det kan låta helgalet, att förväntas vara anorektiker. Men under tillfrisknad och även på väg ner i sjukdomen känner man själv en förväntan om hur man ska vara, bete sig och framför allt äta.

I sällskap där personerna ifråga är medvetna om att man är sjuk, kan man uppleva förväntningar. Givetvis är det inbillade sådana. Det är egentligen helt galet vilken plats sjukdomen kan ta vid dessa tillfällen. Som ett exempel, säg en gemensam middagsbjudning med släkt och vänner. Det serveras något som sjukdomen är livrädd för, något som går emot den anorektiska matplanen. Att då komma undan är det lättaste som finns, för man förväntas att inte äta. Säger man "Nej Tack" ifrågasätts det inte utan det blundas för. En anorektiker äter ju inte, right? 

Om jag undviker vissa livsmedel i andras närhet är det ingen som ifrågasätter, ingen som undrar och framför allt ingen som konfronterar. Det tas kanske för givet - en anorektiker äter inte.  Vilket givetvis är helt felaktigt men något som de oinvigda tror, till stor del iallafall.

Det här styrker att man själv måste ta sitt egenansvar. Jag tror att många av oss förväntar oss mer stöd, mer förståelse från omgivningen. Men så är det inte och så kommer det aldrig bli. De friska ätstörda är för många, de fega är för många och de rädda är för många. 


Att bli helt frisk och fri, ja det kräver ett enormt egenansvar. Sluta se sig själv genom andra, sluta jämföra och sluta anta, tro och gissa hur andra tycker och tänker. 


Imorgon dejt med C... på tiden och det känns väldigt dags om man kan säga så. Jag har målat in mig i ett nytt hörn och känner att jag behöver lite andra infallsvinklar, något som bryter mina mönster. Men första veckan på jobbet är iallafall avklarad och det har gått över förväntan och känns bra!




Tänk, i denna bok står anteckningar från 2004-05... och det känns så konfyst att jag är där igen... ändå var det senaste stället, inte första men förhoppningsvis sista. 


.

4 kommentarer:

  1. Ja, det här med andra förväntningar och våra förväntningar på andras förväntningar kan onekligen bli en fälla. Som häromdagen då arbetsledaren på praktiken sa "I morgon ska vi äta semlor har jag tänkt, men du vill väl inte ha va, Helle?". Jag som hade tänkt träna mig i konsten att äta med andra (och dessutom någonting jag inte ätit på flera år) tog den fega vägen ut och bekräftade "Nej, jag nöjer mig med vatten".

    Så nog är det så att det egna ansvaret är en viktig bit vad gäller detta, för man kan inte förvänta sig att omgivningen ska agera som man själv skulle önska alla gånger. Nästa gång ska jag banne mig inte låta mig själv smita undan så lätt!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Har du diskuterat tankarna om "de friska ätstörda" med C. Hur ser hon på det?

    SvaraRadera
  3. Ja...just det där är så svårt så svårt....
    Läste precis Helles kommentar och jag känner igen mig i det hon nämner också.
    Tex: När familj/vänner fikar så tas det ofta förgivet att jag inte vill ha något till kaffet.
    Blir tom ibland serverad gurka och morötter när andra äter tårta.
    (Utan att jag har sagt ett ord om detta...)
    Talk about dysfunctional!! :-/

    Men jag jobbar med att SJÄLV ta ansvar och säga: "Det är ok, jag kan ta en kaka till kaffet idag....."


    Kram,
    D.

    SvaraRadera
  4. Åh fina, fina Anders! Du är en fantastisk man till din härliga, vackra fru. Det är det här som kallas ÄKTA kärlek. Att inte bara finnas där i lust utan också i nöd. Är så glad över att få vara er vän. Ni är så modiga som skriver så öppet om er resa. Ni kommer att fixa detta och ni är så väl värda framgångar på ALLA livets områden.

    May the force be with you!

    Kram från Karolina och resten av Gnisslavedsborna!

    SvaraRadera